Allt dyrare att gå på konsert - biljettpriserna har blivit fyra gånger dyrare sedan 1996

1:35 min

Priset för att gå på konsert i Nordamerika har ökat betydligt sedan 1996 visar nya siffror, och även i Sverige kan man se samma tendenser.

Det är analysföretaget Pollstar som gått igenom biljettpriserna för de 100 mest populära konserterna i Nordamerika varje år. Undersökningen visar att biljettpriserna blivit fyra gånger dyrare sedan 1996, vilket vida överträffar inflationen.

– Intäkterna från inspelad musik, det som man förut kallad skivförsäljning är mycket mindre. Artisters sätt att tjäna någonting är att hämta pengar är från livesidan, och det gäller både stora och små artister, säger Joppe Pihlgren som är verksamhetsledare på branschorganisationen Svensk Live som samlar över 200 arrangörer inom livemusik.

Hos den internationella festival- och konsertarrangören FKP Scorpio delar man bilden av att konserter blir dyrare:

– När det blir dyrare i USA blir det ju även dyrare i Sverige, säger Kajsa Apelqvist som pressansvarig för FKP Scorpio i Sverige.

Hon ser också högre artistgager som en av anledningar till att biljettpriserna stiger, men även att man satsar alltmer på bättre livupplevelser och dessutom finns högre säkerhetskrav. Samtidigt finns en risk om biljettpriserna blir alltför höga.

– Skulle det bli priser som fansen inte accepterar - då går man ju inte heller på konserterna, säger hon

FKP Scorpio arrangerar fyra nu utsålda konserter med Håkan Hellström på Ullevi i sommar, där de dyraste biljetterna såldes för runt 1000 kronor. Nisse Hvitfeldt från Stockholm har sedan år 2000 sett Håkan Hellström runt 20 gånger och då är inte ens festivalspelningarna med Håkan inräknade. Nisse Hvitfeldt har med andra ord följt de allt dyrare konsertpriserna på nära håll. Han minns en konsert från 2001 på Cirkus i Stockholm som Håkan Hellström gjorde tillsammans med banden Soundtrack of our lives och Silverbullit.

– Då var det 350 spänn och det var ju liksom en helkväll kan man säga, och nu går det mot 700 spänn och uppåt för en ståplatsbiljett, säger Nisse Hvitfeldt och avslutar:

– Jag tycker det är tråkigt och tänker att det är många yngre fans som inte har råd eller möjlighet att kunna se sin favoritartist om biljettpriserna är så höga.