Hårdrockstidningen Close-up Magazine går i graven

2:00 min

Efter 28 år i hårdrockens tjänst läggs Close-up Magazine ner på grund av vikande annonsförsäljning.

Det är framförallt skivbolagens annonser som blivit allt färre. Tidigare har dessa stått för uppemot 90% av tidningens annonsintäkter.

– Många av de små indiebolagen som vi skrivit om i alla år har nu blivit uppköpta av de stora bolagen, och de tycker inte att det är intressant med rockmusik eller print överhuvudtaget, säger Close-up Magazines grundare Robert Becirovic.

Vad är annorlunda i musiktidskriftsbranschen idag, jämfört med på 90-talet, till exempel?

– Tiden. Tiden räcker inte till för någon människa. Idag finns Facebook och alla tv serier, men när jag var 20 år, så konkurrerade man med serietidningar. Men idag är nöjessegmentet så mycket större. Det finns inte tid på samma sätt.

Tror du att skivbolagen ändrat strategi, bort från tidskrifterna?

– Så känner jag definitivt. Budgeten sätts efter den fysiska försäljningen, vilket jag tycker är helt fel. För även om man läser om en artist i Close-up, så betyder det ju inte att att man inte lyssnar digitalt, säger Robert Becirovic.

Det senaste - och sista - numret gick till tryck i fredags. Close-up Magazine startades 1991 och har genom åren släppts i totalt 220 nummer.