Dokumentär dyker ner i Sara Lidmans dagböcker

8:32 min

Med filmen "Sara med allt sitt väsen" vill regissör Gunilla Bresky låta publiken komma så nära den folkkära författaren som det bara går.

I den nya dokumentärfilm "Sara med allt sitt väsen" har regissör Gunilla Bresky velat låta publiken komma så nära den folkkära författaren Sara Lidman som det bara går.

– När jag läste Saras dagbok förstod jag att där fanns grunden för att göra just den filmen jag ville göra, säger Gunilla Bresky.

Gunilla Breskys dokumentär Lidman är berättad helt genom författarens egna ord. Via dagboksanteckningar, intervjuer eller citat ur hennes böcker.

Vi får följa henne från när hon som ung tyr sig till en gran i skogen, via hennes växande hjärta för Vietnams krigshärjade befolkning, och sen vägen tillbaka till Västerbotten där hon fann att hembyn hon lämnat också var som en spegel mot världen utanför.

– Hon mötte ju samma människor i Afrika eller Vietnam, som i Missenträsk eller andra byar i Västerbotten. Kvinnorna med de stora barnhoparna eller männen som slet för att försörja sin familj. Så att ju längre bort i världen hon reste desto närmare kom hon Missenträsk, säger Gunilla Bresky.

Luleåbon Gunilla Breskys ambition har varit att göra en berättelse inifrån. Både i vad som berättas, men också genom vilka som är med bakom och framför kulisserna. Fotografer, skådespelare och musiker från norra Sverige har varit med i produktionen.

Allt för att kunna berätta Sara Lidmans berättelse, som Bresky anser att den borde berättas: från insidan.

– Jag ville komma mycket, mycket närmare Sara än vad någon någonsin gjort. Dels genom dagböckerna, men också genom att välja en fotograf som är hemma i landskapet. Erik Vallsten faller inte i de där exotiska fällorna, säger Gunilla Bresky.

Johan Ramströms filmmusik framförs av Norrlandsoperans symfoniorkester och under premiärveckan får Umeåpubliken chansen att se filmen med levande musik, på just Norrlandsoperan.

Kompositören har skrivit in en instrumentstämma som inte är särskilt vanlig när det görs musik för symfoniorkestrar.

– Nyckelharpan. Det är ju ett folkinstrument egentligen och den står inte med i några handböcker för orkestrering. Nyckelharpan i den här filmen är en symbol för Sara Lidmans innersta skulle man kunna säga. Det är därför den är där, säger Johan Ramström.