Film

Filmstaden: Därför visar vi inte ”The Irishman”

2:12 min

Förra veckan gick maffiafilmen ”The Irishman” upp på bio – men bara på en handfull biografer i Sverige.

På onsdagen hade Martin Scorseses maffiaepos ”The Irishman” premiär på Netflix och förra veckan gick den upp på biograferna.

Flera recensenter menar att den över tre och en halv timme långa filmen ses bäst på bio:

Att se dessa legender tillsammans på vita duken i Scorseses regi är lite magi i sig själv.

Rekommenderas på den stora vita duken

Försök se filmen på bio, för jag lovar er det blir inte samma sak hemma.

Så har det låtit. Men för den som vill lyda recensenternas råd om vita duken blir det lite klurigt.

Till skillnad från De Niros gangsterkaraktär som beskriver sig själv som tillgänglig, visas filmen nämligen bara på en handfull biografer i Sverige.

Landets största biografkedja Filmstaden har valt att inte visa ”The Irishman”, eftersom den hade streamingpremiär så nära inpå biopremiär. Per Mårtensson är på Filmstaden.

– Frågan blir så pass mycket större än att en film ska visas eller inte. Hela affärsmodellen står ju på spel. Då väljer vi att stötta distributörer och filmer som väljer att arbeta efter de villkor som vi jobbar efter och som vi jobbat efter i många år, säger Per Mårtensson.

Nu är det flera som säger att den borde ses på bio, men skulle det vara värt det ekonomiskt för en biografkedja som er att visa en film som nästan samtidigt finns tillgänglig på nätet?

Han berättar att det traditionellt funnits en överenskommelse mellan biografkedjorna och distributörerna om att biograferna ska få ha exklusivitetsrätt i 122 dagar. Men de reglerna följer inte Netflix.

Skulle det kunna bli så att ni tänker om, ifall fler och fler storfilmer lanseras på det här sättet?

– Det är en intressant fråga. Vi kommer att fortsätta försvara den affärsmodell vi tror på, men vi är i det långa loppet beroende av att framförallt filmproducenter tror på biografens värde och intäkterna vi skapar för deras filmer, säger Per Mårtensson och fortsätter:

– Men frågan är komplex och den kommer sannolikt inte att avgöras i Sverige, som är en väldigt liten del av världsmarknaden. Det här är frågor som ställs för hela världen i och med att Netflix är ett globalt bolag som går i bräschen för att förändra den affärsmodell som finns i alla länder.