Versace-utställning i Borås med högljudd glamour och maxade mönster

9:31 min

I en ny utställning på Textilmuseet i Borås visas en tillbakablick på italienska modeskaparen Gianni Versaces storhetstid.

Guld, läder, lyx och extra allt. Nu visas ett 70-tal av Gianni Versaces  outfits på Textilmuseet i Borås. Tanken är att berätta om hans banbrytande avtryck på modebranschen under 1990-talet. Och 22 år efter det han tragiskt och brutalt mördades utanför sitt hem i Miami Beach, så är hans design i allra hösta grad aktuell menar musiechefen Ulrika Kullenberg.

– Han jobbade över gränser och involverade både konstnärer och musiker. Han var först med att föra fram designerjeans på catwalken. Och han kämpade för att man ska få lova att vara som man är.  Och att man ska få ha kläder som kanske inte är så stereotypa, säger Ulrika Kullenberg.

Han skapade en egen stil och designade både för män och kvinnor: mönster, guld, en färgrikedom, inspirerad av bland annat antikens Rom.

– Han var den första att föra in punk i glamouren, säger Rossella Catapano som jobbade för Gianni Versace 1989-1997.

Rosella, som idag arbetar med att undervisa blivande designers på en modeskola i Italien, ser Gianni Versaces arv inom branschen, hans gränsöverskridande stil blev starten på något som lever kvar än idag.

– Modebranschen idag, erkänner fortfarande hans storhet, menar Rossella Catapano.

Curator för utställningen är Karl von der Ahé. Utställningen som nu visas är en omarbetad variant av hans utställning i Berlin förra året. I Borås har man jobbat ännu mer med text och sammanhang. Det som visas är helt och hållet inlånat från samlare över hela världen. Och det har tagit fyra år att samla ihop och organisera det som visas.

– I börjar var det jättejobbigt att få ihop allt. Samlarna har inte haft några listor eller bilder över vilka plagg, så jag har fått ta reda på det och jobba med att strukturera upp, säger Karl von der Ahé.

Fokus internationell modehistoria är ett uttalat mål från Textilmuseets sida. Under förra vinter och våren visade museet en inlånade utställningen om haut couture-designer Balenciaga, den besöktes av nästan 40 000 personer.

Men den här typen av utställningar kostar också en del i fråga om transporter, försäkringar och säkerhet. I fallet Versace landar prislappen på 3 miljoner, ungefär dubbelt så mycket som museet har i kassan per år för alla sina utställningar. Så för att kunna göra den här typen av utställningar är man beroende av sponsorer och pengar utifrån, som i Versace-fallet tagit två tredjedelar av kostnaden.

– Det hade inte gått att göra sådana här stora projekt för museet ensamt, utan vi måste samverka med andra. Och då är sponsorsidan en viktig del, men vi samverkar också med andra inom kommunen och ibland är också regionen med i projekt vi gör, berättar Ulrika Kullenberg.

Utställningen visas fram till den 12 april 2020.