Nya siffror

Miljontapp för dagspressen när annonsintäkter flyttar utomlands

2:15 min

Aftonbladet och Expressens annonsintäkter dalar, samtidigt drog Youtube in 150 miljarder kronor i intäkter för annonser förra året.

Enligt siffror som Dagens Media har tagit del av har Aftonbladet tappat dramatiskt i sin annonsförsäljning. Tidningen har haft nästan tjugo procent lägre annonsintäkter 2019 jämfört med året innan. Även på Expressen dalar annonsintäkterna, där väntar ett sparpaket på drygt 100 miljoner kronor för att kompensera de fallande intäkterna för annonser.

– Det har länge varit så att dagspressen har väldigt svårt att konkurrera på annonsmarknaden med nya digitala tjänster som Facebook, Google och liknande, säger Lars Truedson, föreståndare för Institutet för mediestudier i Stockholm.

Under 1900-talet var tidningar som delvis redan var finansierade av prenumerationer det mest effektiva och billiga sättet att bära ut annonser, berättar Lars Truedson.

– Nu är det effektiva att gå i de här sociala medierna. Det är mycket billigare för annonsörerna - ändå tjänar de massor av pengar.
– Så när vi inte längre är i en annonshögkonjunktur, och det är vi nog inte längre, så drabbar det ännu hårdare. Det är både en strukturell och konjunkturell sänkning av annonsintäkterna som sammanfaller och då blir det jobbigt, säger Lars Truedson.

Samtidigt som Aftonbladet och Expressen visar på dalande annonsintäkter drog Youtube in cirka 150 miljarder kronor i annonsintäkter 2019, en ökning med 36 procent jämfört med året innan. Det visar färska siffror från Youtubes moderbolag Alphabet.

– Den stora grejen som händer är att annonsintäkterna flyttas från sådant som också finansierar journalistik i Sverige till sådant som inte finansierar journalistik utomlands. Tillväxten ligger i de stora sociala medieföretagen på annonsmarknaden idag, säger Lars Truedson.