Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

En studie i hämndens fysionomi

Publicerat fredag 9 december 2005 kl 09.30

”Dead Man’s Shoes” heter en ny brittisk film som har premiär i dag, i regi av Shane Meadows.

I Sverige har vi kunnat se hans ”Dygnet runt” (Twentyfour Seven) från 1997, men Meadows, född 1972, har gjort sju långfilmer.

”Dead Man’s Shoes” handlar om två bröder som kommer tillbaka till sin hemstad för att hämnas gångna oförrätter.

Vi är någonstans i England: tegellängor, fläsksvålar, ölmagar över nedhasade jeans, droger, biljard, porrblaskor och ett evigt grådis. Till denna osaliga hembygd och till sin bror Anthony återvänder Richard efter att ha varit hemifrån under sin utbildning till elitsoldat. Brodern Anthony är lätt föreståndshandikappad och redan första dagen hemma känner Richard efter alla år igen en av broderns forna plågoandar och strax är han igång som en hämndens dödsängel och det gamla gänget går åt en efter en.

Filmen startar som en social-realistisk historia om ett gäng mobbande småskurkar men får sakta men säkert en allt högre spänd ton. Här finns inget ”dokumentärt” över bildberättandet, utan bara historiens obönhörliga tydlighet. Paddy Considine som spelar Richard har ett så öppet och pålitligt uttryck - han ser ut som en FN-soldat men som en antik tragisk hjälte har han helt förblindats av sitt begär. För lika ömsint som Richard kan vara mot sin lille bror, mycket vackert tolkad av Gary Stretch, lika sadistiskt brutal kan han vara mot sina offer.

Men vad är det egentligen han hämnas, frågar man sig faktiskt en bra bit in i filmen, okej, dom är inte direkt justa mot Anthony men dom är väl heller inga monster? Eller? Och dramaturgins eleganta vridning ska inte avslöjas här, men som en studie i hämndens fysionomi är ”Dead Man’s Shoes” mycket stark.

Att regissören Shane Meadows dessutom förlagt ett så tydligt existentiellt drama till en nedgången arbetarklassmiljö är inte så vanligt i brittisk film där Ken Loach sociala berättande fått bre ut sig. Jag ser fram emot Shane Meadows nästa film, med sin anspråksfulla och självsäkra titel ”This is England”.

Maria Edström

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".