Anneli Dufva om teateråret 2005

Igår skrev Svenska Dagbladet att de stora institutionsscenerna i huvudstaden, Dramaten, Operan och Stockholms stadsteater, haft runt 800 000 besökare under 2005. Imponerande siffror och Stadsteatern har faktiskt slagit besöksrekord. Men låt oss inte bara titta på siffrorna eller för den delen bara på Stockholm. Hur har det varit rent konstnärligt? Vilka teman, trender och tonfall har präglat svenskt teaterliv 2005? Anneli Dufva summerar.

Det är sent på jorden. Det kan man nog säga efter att ha begrundat vad som spelats på de svenska scenerna under 2005. Man har kunnat se halvdokumentära pjästexter som Jörgen Hjerdts Flickan och skulden - baserad på Katarina Wennstams bok om våldtäkt eller Guantanamo, byggd på intervjuer med fångar från Guantanamo-basen - båda spelade på Stockholms Stadsteater.

Men även Lasermannen fick sin scenpjäs, skriven av Bengt Ohlsson, och regisserad av Susan Taslimi, på Göteborgs Stadsteater. Och Lars Noréns Krig - en av hans allra svartaste pjäser, om en vardag på Balkan, i skuggan av kriget och bortom hoppet, sattes upp med skärpa på Galeasen i Stockholm.

Den bästa scenkonsten blir det väl inte alltid, när teaterns uppsåt blir alltför tydligt - men att de stora institutionerna tolkar sitt uppdrag som så: att de ska göra många olika sorters teater, varav den direkt samhällskommenterande är en - det är ändå riktigt och bra. Och intressant är det också, att studera gränserna för scendramatiken när hela vår tid präglas av ett så uppluckrat förhållande till vad som är verklighet och vad som är fiktion.

Annars har väl ingen kunnat undgå att Strindberg är årets klassiker - nu i slutet av året spelas han på inte mindre än tio scener - från Påsk på Västerbottensteatern till Fröken Julie på Teater Halland - och på Stockholms Stadsteater kan man både se Jonas Karlsson som Erik XIV och Strindberg ihopparad med (eller ställd emot) Kristina Lugn i Birgitta Egerbladhs tonsäkra dansteater Köra och vända. Även den en melankolisk nutidskommentar, en stämningsbild att förlora sig i - om vårt pressade förhållande både till tiden och vad tiden gör med oss, buren och framdansad av en samspelt och strålande ensemble med Pernilla August, Kajsa Reingardt och Sven Ahlström i täten.

Maria Bonnevies Julie i Dramatens av medierna nästan uppätna version av Strindbergs mest kända pjäs kommer jag också att minnas. Det är ett storverk av en begåvad skådespelerska att vara så stark och skön , mitt i förnedringen - att genom sitt spel utmana den manliga blick som både Strindberg och regissör Berggren projicerar på henne.

Men det fanns fler uppror mot en begränsande blick: Gunilla Röör som Sabina Spielrein - återhållen, skärpt och i rörelse, klädd i svart, med lång, lång fläta på ryggen finns också i min minnesbild. Kerstin Perskis intelligenta pjäs om denna psykoanalytikers märkliga liv visar att den nyskrivna svenska dramatiken kan röra sig ut mot ett europeiskt och mindre förutsägbart språk. Något som förstås gäller även årets dramatikerkomet: Lucas Svensson - och då framförallt den fantasifulla De frusna på torget, där han närmar sig en Werner Schwab i en utflippad mörk humor. Den pjäsen ingick för övrigt i Uppsala Stadsteaters 4X Uppsala - en av teaterchefen Stefan Böhms många satsningar på ny svensk dramatik.

Den nya dramatiken mår bra - förutom Lucas Svensson kan jag t.ex nämna Lisa Langseth, Jonna Nordenskiöld, Sofia Fredén, Malin Axelsson och Peter Birro - och de vid det här laget gamla rävarna Göthe och Lugn.

Så även om det är sent på jorden och scenen ofta verkar ligga i en sorts gråskala, en skymning - så talas det där, ur skuggorna, med kraft om det som redan Strindberg frågade sig - hur svårt det är att vara människa.

Och det är inte synd om dem - inte om dem som jobbar där, på teatern - de bara utforskar förutsättningarna för mänskligt liv.

Anneli Dufva

anneli.dufva@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".