Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

När design blev reklam

Publicerat fredag 30 december 2005 kl 13.20

Också Designåret går mot sitt slut. Ett år som enligt sina kritiker varit alldeles för ytligt, spretigt och jippobetonat för att få någon långsiktig effekt för svensk formgivning.
  På designårets eget kampanjkontor är man mer tillfreds. Över 700 utställningar har nått hundratusentals mänskor, över 1600 projekt har omsatt hundratals miljoner kronor - och den öppna arbetslösheten bland formgivare och arkitekter har minskat med 25%, hävdar man i ett pressmeddelande idag.

Själv tror jag att designårets största betydelse varit språklig.
  För trots formförespråkarnas ständiga försäkran om att design är mer än yta, mer än ett utseende man klistrar på en produkt, har designbegreppet alltmer blivit en fråga om reklam.
  Ett av många exempel på det damp ned i redaktionens brevlåda härom dan. Senaste numret av den malmöbaserade tidskriften Venue, en ”arena för gränslös design” som den kallar sig, den här gången med temat ”vatten som varumärke”.
  För det är med vatten Malmö ska bygga sitt varumärke framöver, sitt unika ”city brand”. Och Venues redaktion visar vägen: med läckert naturfotografi, personliga reflektioner över ”poeternas öresund” och ett gulligt modereportage med Bjärreds nya kallbadhus som fond - ger Venue sitt bidrag till varumärkesbygget Malmö.
  Eftersom Venue ser ut som en kulturtidskrift, och ges ut med stöd av offentliga medel - från Malmö stad och Region Skåne bland annat - är den fullständiga frånvaron av kritiska perspektiv lite förvånande.
  Venue både handlar om och ägnar sig åt ”City-branding” på samma gång. Den marknadsför ett marknadsföringskoncept, om man så vill. Gör reklam för en reklamkampanj.
  En annan av Venues ”partners” är Designåret. Och frågan är om det inte är just detta regeringens Designår blev, till sist, med sin glada clownmun och sitt okomplicerade valspråk ”Mer Design”.
  Reklam för reklam.

Mårten Arndtzén

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".