Kungen, Palme och opera

Den 11 februari återinvigs Storan på Malmö Opera och Musikteater med Verdis ”Maskeradbalen” (som handlar om mordet på Gustaf III) i regi av Peter Oskarsson. Kungen och Silvia var inbjudna och hade tackat ja, men nu har de ändrat sig och kommer inte. Hovet vill inte ange orsaken, men i dagens Expressen citeras Mårten Palme, som säger att hovet - när man fick höra att Oskarsson lagt in referenser till Palmemordet i sin uppsättning - ringde upp och rådfrågade honom. Och nu har man alltså bestämt sig för att utebli.

Per Feltzin, vad säger du om det här?

Om de här uppgifterna stämmer så tycker jag att det är häpnadsväckande, och häpnadsväckande dumt.

Det är mycket möjligt att Peter Oskarsons tolkning av Verdis opera blir dålig, att det inte fungerar, att det blir plumpt. Men man måste ju låta sig utsättas för ett försök att gestalta ett av vår tids stora händelser på en operascen. Med Kungaparets beslut att inte komma till Malmöoperan förstärker man en konservativ syn på opera som något musealt, dammigt, mossigt som aldrig ska förändras. Det är strutsbeteende.

Per Feltzin

per.feltzin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".