Farnaz Arbabi invaderar scenen

Kulturnytt har tidigare rapporterat om teaterregissören Farnaz Arbabis arbete med en kommande uppsättning av Vilhelm Mobergs ”Utvandrarna”. Men just nu arbetar hon med att repetera en pjäs av Jonas Hassen Khemiri, ”Invasion”, som sätts upp på Stockholms Stadsteater. Khemiri som förövrigt också är aktuell med sin andra bok efter debuten med ”Ett öga rött” - ”Montecore” kommer i febrauri.

Farnaz Arbabi är 28 år gammal och har tidigare arbetat för Angeredsteatern och Riksteatern, hon har också varit regisassistent åt både Susanne Osten och Birgitta Englin. Och Kulturnytts Elin Claeson har träffat henne för att få veta mer.

- För mig är ju teater, det är min dröm att få jobba med, och regi också. Det är så oerhört priviligerat att få göra det, så jag tror att det är viktigt att hålla verklighetsfokus. För när man jobbar med teater jobbar man med fiktion hela tiden - i en repsal eller i en källare eller uppe på en institutionsteater, men ändå vara kvar i verkligheten också på nåt sätt.

Vi pratar om vikten av att våga säga nej. Farnaz Arbabi säger att det har hänt att hon arbetat med pjäser som hon inte lyckats göra till sina egna, men att hon kommit fram till att det inte fungerar. Hon måste kunna känna för en pjäs om det ska bli nåt. Och hamnar hon inför valet att göra våld på sina idéer eller inte ta jobbet - då kommer hon att tacka nej och ge sig ut i verkligheten istället. Det måste finnas en personlig brännpunkt säger hon - och i Jonas Hassen Khemiris Invasion! som har urpremiär på Stockholms Stadsteater i mars har hon hittat en sån. Pjäsen handlar om personen Abulkasem i ett nutida Sverige, han elle hon - rör till saker, rör upp känslor, rör vid människor. Är allmänt rörig. Invasion! är vid genomläsningen en infallsrik, klurig pjäs med potential att bli hur kul som helst. Och Farnaz Arbabi menar att hon fått en pjäs att jobba med som är ovanligt rik.

- Allting kretsar ju kring ett namn i den här pjäsen, vem är den här personen och han är ibland en hon och får föreställa olika saker olika gånger. Och det handlar mycket om vilken bild vi skapar av det främmande och den andra människan, det handlar mycket om seende och fördomar och synvilla och bilden av den andre.

- Den ligger mycket i tiden får man säga, eller?

- Ja, den är ju, alltså... jag tycker att det är en otroligt bra och smart pjäs och det finns väldigt mycket aktualiteter i den. Den är politisk på ett sätt som inte är pekpinneaktigt. Det är svårt att prata om det utan att det blir klyschor, men den ställer frågor på ett bra sätt tycker jag. Det finns flyktingpolitik i ’, eller kritik mot hur vi i Sverige hanterar flyktingpolitik och invandrarproblematiken med vilka vi tar emot och vilka vi låter stanna. Jag tycker att allt det där finns där men det är ändå inte det den handlar om, den handlar om något som är större än så.

                                                          Elin Claeson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".