Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Den tredje operan

I dagarna är det ett år sedan det nya danska operahuset i Köpenhamn invigdes med pompa och ståt. Publikt har det varit en succé med praktiskt taget helt utsålt till samtliga föreställningar och med både nya och gamla besökare från hela landet och utomlands.
  Men det här har också förändrat förutsättningarna för det övriga operalivet i Köpenhamn. Och inte minst då för Den Anden Opera - den andra operan - som skapades för drygt tio år sedan som en alternativ scen, där man kunde göra det som den trångbodda, och, skulle kritikerna säga, trångsynta Det Konglige inte gjorde.
  Nu har det som sagt gått ett decennium och Den anden opera har med det nya operahuset fått en stor och väldig konkurrent som också har en liten experimentscen.
  Per Feltzin har träffat Sanna Bjerg, ny chef på den Anden Opera i Köpenhamn.

- Nu är det dags att gå vidare, säger Sanne Bjerg. Den moderna kammaroperan kan de andra få fortsätta med - vi själva ska hitta sätt att få teater och musik att samverka i en helt ny typ av musikdramatiska föreställningar.
  Sanne Bjergs erfarenheter inom musikdramatiken är librettististens, bland annat till en opera om Linné. Till det lägger hon nu arbetet med att leda Den Anden Opera. Och också leta efter finansiärer. De får inget gratis - varje år får man söka nya pengar och det ska vara specificerat ner till varje projekt man gör.
  Den Anden Opera ligger i ett hus mitt i Köpenhamns Ströget-kvarter, det är lätt att hitta dit. Men huset är slitet och stort och man behöver hyra ut till andra liknande teatergrupper för att få in intäkter. Jakten på sponsorer pågår hela tiden.
  Men också jakten på ett nytt sätt att arbeta. Och ett nytt namn, kanske. Nu, säger Sanne Bjerg, signalerar Den Anden Opera att man är nummer två plus att ordet Opera antingen skrämmer bort folk eller skapar fel förväntningar, om små Mozartoperor. 
- Namnbytet hänger ihop med det helt nya sätt vi vill arbeta på. Vi ska inte ha ett auktoritärt arbetssätt, där tonsättaren är högst upp och dirigenten hans profet som inte ändrar på något, säger Bjerg. Det är bra för de traditionella verk som finns, som på ett museum.
  Sanne Bjerg säger att hon nu sätter samman grupper med olika konstnärer från olika områden. Det är i den kreativa processen som det nya kan uppstå - det kan bli en form av interaktivitet, videokonst, publiksång - vad som helst. Hon vill inte vara mera precis i sin beställning - gruppen som sådan ska själva hitta fram den nya musikdramatiken.
- Men jag har stora krav på att innehållet är något som både de och jag blir engagerade av. Formen är viktig, givetvis, men vad man ska berätta om i en ny scenisk produktion är ännu viktigare. Ska jag locka till mig både publik och pengar måste jag ha föreställningar som jag vet kan bli intressanta både till form och innehåll, säger Sanne Bjerg.

Per Feltzin

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".