Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Arctic Monkeys visar vägen för musikbranschen

Det brittiska bandet Arctic Monkeys slog igenom över en natt i höstas med singeln ”I bet you look good on the dancefloor” och nu när bandets debutalbum släppts håller det på att slå alla tidigare försäljningsrekord.
  Ändå hade Arctic Monkeys redan före skivutgivningen en stor skara fans, som man skaffat sig genom att själva sprida sin musik - gratis - på nätet.
  Fredrik Wadström har funderat på fildelningens positiva effekter för musikbranschen.

Jag är inte dum. Jag förstår att musikbranschen är bedrövad. Skivor är inte längre en självklarhet och illegal gratisnedladdning har tagit stora marknadsandelar. Men andra har frågat före mig och jag ställer frågan igen: har de stora skivbolagen verkligen tacklat frågan om Internet på rätt sätt? Historien med Arctic Monkeys visar att det går att drälla gratisfiler omkring sig och sedan ändå kränga ofantliga mängder cd:er. Och den brittiska kvartetten är inte ensam. Arcade Fire slog igenom på nätet, Wolf Parade är heta i bloggvärlden och amerikanska Clap Your Hands Say Yeah väntas bli en riktig storsäljare efter att ha lämnat cyberrymden.
     När amerikanska alternativcountrygruppen Wilco skulle ge ut ett nytt album 2001 stoppade bolaget Time Warner skivan med motiveringen att den var för okommersiell. Wilco svarade med att lägga ut alla låtarna gratis på sin hemsida. Albumet blev en stor hit bland nätsurfare och ett år försenad släpptes det på en mindre etikett. Idag räknas ”Yankee Hotel Foxtrot” som Wilcos genombrott till en större publik.   
     Ju högre de stora skivbolagen skriker desto mer låter det som ett ångestskri över förlorad marknadskontroll. Men den där totala kontrollen från förr kanske redan är för alltid förlorad. Det går inte längre att vara den främsta länken mellan publik och artist. Skivbolagen får helt enkelt lära sig att hitta en ny roll i det spelet. För utvecklingen visar att det också finns en enorm potential för den som finner sin plats längs den elektroniska motorvägen.

Fredrik Wadström

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".