Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Ännu ett mästerverk av Ang Lee

Publicerat fredag 3 februari 2006 kl 09.13

Idag är det premiär för en av de mest omtalade filmerna på länge, ”Brokeback Mountain av Ang Lee, mannen bakom vitt skilda filmer som ”The Ice Storm”, ”Crouching Tiger Hidden Dragon” och ”Hulken”. ”Brokeback Mountain” fick guldlejonet i Venedig förra året och har just nominerats till åtta Oscar. Filmen är en kärlekshistoria om två cowboys (fast egentligen vallar de faktiskt får) och Kulturnytts Gunnar Bolin har slagit följe med Ennis och Jack.

Ang Lee själv har poängterat att ”Brokeback Mountain” är främst en allmän kärleksfilm, bara en film om homosexuell kärlek alldeles oavsett vilka det är som blir kära. Till viss del ger jag honom rätt, när filmen är slut är jag gripen för att inte säga plågad av denna fruktansvärt sorgliga kärlekshistoria utan att just tänka på att det var två män som det handlade om.

Men, utan det homosexuella temat vore filmen ingenting, på samma sätt som Romeo och Julia inte vore något utan omöjligheten att älska över grupptillhörighetens gränser, eller vilken film som helst om mannen av börd och kvinnan av folket inte vore nåt utan just den motsättningen eller kärlek över rasgränser som grusas.

För ”Brokeback Mountain” är en film om kärlek som hindras av ett samhälle som har åsikter om - vem du blir kär i. Den visar, helt utan att bli demagogisk eller pedagogisk, hur absurt detta är. Varför får inte fårfösarna Ennis och Jack ha en liten ranch ihop? Vad är det som gör att det är så fruktansvärt provocerande? Vem angår det om två människor av samma kön älskar varandra?

”Brokeback Mountain” visar ännu en genre som Ang Lee behärskar bättre än kanske någon annan regissör. Var ska det sluta? Hur han kan vara så till den grad kameleontisk att han ena gången gör Hongkongaction dränkt i specialeffekter - ”Crouching tiger, hidden dragon”, det andra ett symboliskt psykologiskt familjedrama - ”Ice storm” och så nu: en samtida westernfilm med tysta män som äter bönor direkt ur burken vid lägerelden medan prärievargen ylar, att de sen har sex i tältet är på något sätt bara, helt följdriktigt.

Allt gör han mästerligt. ”Brokeback Mountain” är en långsam ordkarg film, med ett nedtaget bildspråk där vidderna slipper bli vykort. De är alltid närvarande men ges ingen tung symbolisk innebörd, det är som skönheten sakta bleks bort. Att Lee arbetar med en ny fotograf mexikanen Rodrigo Prieto, är också logiskt ny film, ny fotograf, nytt bildspråk.

Heath Ledger och Jake Gyllenhaal bär filmen på sina jeansjackeklädda axlar, det finns inget lätt i att spela de stumma rollerna där känslorna knäppts in bakom ett pansar av denim, det är svårt att göra de utan att de blir till machostereotyper men Ledger och Gyllenhaal gör lidandet med tunga långa blickar så trovärdigt att varje scen lyfts över den gängse cowboybildens sanddammiga yta.

”Brokeback Mountain” är den amerikanska drömmen om männen med två tomma händer, om vidderna, ödsligheten och grisslybjörnens vrål, om banjoplinkandet, rodeon och whiskyfyllan, om den första kärleken, det första sexet pojkvänner emellan, och de där sista orden ”pojkvänner emellan” gör förstås all skillnad och ändå inte, har man bara varit olyckligt kär så lider man med i ”Brokeback Mountain”.

                                                             Gunnar Bolin

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".