Blodlös Jekyll i Värmland

Robert Louis Stevensons klassiska berättelse om om Doktor Jekyll och Mister Hyde från 1886 - om läkaren som trodde sig ha funnit en medicin som kunde skilja gott från ont, men som istället förvandlades till ett monster - har återberättats i många skepnader.  Men igår var det premiär på Värmlandsoperan i Karlstad, för musikalen ”Jekyll och Hyde”.

Det här är ett seriöst livtag på allas vår önskan att vara goda, att kontrollera våra drifter * och om vi nu inte kan kontrollera oss, måste vår vilja att döda drabba det onda, en pedofil eller åtminstone en hycklare. Inte en kvinna fylld av kärlek eller en fattig sate som aldrig haft ett val i livet.
  Så långt är allting bra i Karlstad. Ronny Danielsson med sitt team vänder och vrider på scenlösningar, verkligen gestaltar attack och vilopauser, masscener och solosång rakt ut mot publiken. Jag har många gånger tidigare varit kritisk mot Danielssons personregi, han har alltid varit bra på masscenerna. Men här har något hänt. Lisa Gustafsson som den väna fästmön gör en profilerad människa av sina egentligen tama roll. Cecilie Nerfont som hennes motsats, den prostituerade Lucy, har botten i sin tolkning, flera dimensioner. Och i huvudrollen svänger skickligt Christer Nerfont från vansinne till sans och tillbaka.
  Men musiken.
  Amerikanen Frank Wildhorn är en sann mästare i mesiga ballader á la 1990-talet. Under kvällen kan man höra ett tjugotal stycken som börjar i det stilla och som arbetar sig upp till ett crescendo enligt klassisk powerballad-schlager-modell.
  Till det sätter han med regelbundenhet ihop ensemblescener och dramatiska små intermezzi.
  Och det är väl bra - om han hade haft Benny Anderssons ådra eller Lloyd Webbers talang, eller Cole Porters eller...
  Men tyvärr finns inte en enda melodi att minnas. En praktfull föreställning - utan blod i ådrorna.

Per Feltzin

(Jekyll och Hyde: Text Leslie Bricusse, musik Frank Wildhorn, översättning Sven Hugo Persson, dirigent Andreas Lönnqvist, regi Ronny Danielsson, scenografi Lars Östbergh, koreografi Roger Lybeck, kostym Annsofi Nyberg, ljusdesign Hans-Åke Sjöquist och mask & peruk Ulrika Nilsson)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista