Svulstig fåtölj rymmer mycket

Runt om i landet pågår examensutställningarna som bäst. Konstelever, blivande formgivare, reklamare och andra visar upp vad dom lärt sig och har att komma med. På Röhsska Museet i Göteborg visar man examensarbeten från HDK - Högskolan för design och konsthantverk. Måns Hirschfeldt vandrade bland snajdiga snöskotrar, belysningslösningar, bastukonstruktioner och annat och blev stående framför en riktig utställningspralin.

Min svulstiga, tjocka fåtölj, så heter Fredrik Kjellgrens examensarbete. Han har gjort en Recliner - en sådan där jäsig jättefåtölj där man med en spak kan fälla upp fotändan samtidigt som ryggstödet fälls bakåt. En Recliner är fluffig och formlös som en läderklädd gräddbakelse. Och den är amerikansk. Ligger man för länge och tittar på tv i en sådan, blir man nog rätt fluffig själv efter tag.

Det är med andra ord en möbel som både estetiskt och moraliskt förolämpar den designmedvetne. Han som hellre sitter på betong för den goda smakens skull. Han som är som jag eller som Fredrik Kjellgren för den delen. Och det är föreställningen om möbelhierarkier som Kjellgren tar itu med när han nu re-designar Reclinern.

Praline Noir heter hans konstruktion. Sitsen och ryggen består av sammanlagt trettio fyrkantiga kuddar, som bildar ett rutmönster. Kuddarna är klädda i olika delikata, svarta tyger och prydda med olika svarta knappar.

Utan att göra avkall på sin amerikanska fetma börjar pralinen pratar med dom stränga pojkarna: Mies van der Roes Barcelonastol eller en soffa av Poul Kjaerholm. Samma fyrkantiga svärta, samma rutmönster.

Men den kommenterar också den prilliga prydnadskudden, en borgerlig klassiker, som är på återtåg nu när överflöd blivit på modet igen. Och i en smart blinkning till modernismens funktionsdyrkan så har fåtöljen underrede lämnats fullt synligt, bekvämlighetens mekanik är blottlagd.

Åh, jag skulle gärna sitta i den, länge och tänka på fult och snyggt och arv och miljö och praktiskt och bekvämt, och allting annat som ryms i stoppningen på Fredrik Kjellgrens idérika fåtölj.

Måns Hirschfeldt

mans.hirschfeldt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".