Framtidens form

Landets många konst- och designhögskolor fortsätter att visa upp sina elevers examensarbeten. I helgen var det vernissage på Designhögskolan i Umeå, där inte mindre än 36 nya formgivare utexamineras i år. Kerstin Berggren gick på examensutställning och skådade framtiden.

I morse äntrade jag min mountainbike och satte fast den flexibla bagagehållaren på sadelstolpen. I bagagehållaren ställde jag den nya väskan med alla olikfärgade fack som gör att jag äntligen kan hitta de grejer jag lägger i väskan. På väg till jobbet såg jag en skojig hund som jag plåtade med min nya intelligenta digitalkamera.
  När jag kom fram ringde jag min man byggjobbaren, som svarade i sin praktiska mobiltelefon för hantverkare.  En rejäl sak som tål vatten, damm och kyla - dessutom hör han mig trots byggbullret. Jag sa att jag skulle bli sen men att han inte behövde vara orolig, eftersom jag har med mig min positionssändare som gör att man alltid kan se var jag är någonstans.
  På jobbet berättade Micke att han hamnat i en lavin i fjällen i påskas, men det gick bra eftersom han hade sin uppblåsbara räddningskrage på skidryggsäcken. När kragen blåstes upp funkar den som en flytväst och Micke drogs inte ner i snömassorna. Rolf satt också i lunchrummet och berättade om sin helg på golfbanan. Han hade invigt sin nya golfvagn för äldre och tyckte den var praktisk, särskilt gillade han finessen med det vändbara handtaget.
  Så här skulle tillvaron kunna se ut om avgångseleverna vid Designhögskolan i Umeå fick se sina projekt förverkligade. Årets utställning visar som vanligt upp en rad exempel på goda idéer.
  Stort och smått blandas – larmapparaten som riktar sig direkt till rätt vårdpersonal är bara en liten plastbricka – medan den miljövänliga lastbilen är en bjässe som ska drivas med solcellsbatterier.
  Vad som än händer i framtiden tycks bilen överleva. Här kan man se en modern pickup, en liten stadsbil, en modeinspirerad BMW och framtidens Lexus. I den styr man med joystick och har en digitaliserad glasruta över sig när man liggande kör bilen. Volvos framtida formspråk för personbilar finns det också ett exempel på.
  Med tanke på tillvarons nyckfullhet känns det befogat med en katastrofbil, ett fordon som ska kunna ta sig fram i terrängen även efter skogsbranden och jordbävningen för att hjälpa katastrofoffer. Den ska kunna transportera fyra vattenreningsverk, till exempel,  och den ser ut som något man skulle haft nytta av i Småland efter stormen Gudruns härjningar.

Kerstin Berggren

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".