1 av 3
Cecilia Fahlberg är facklig ledare för den svenska personal som bland annat serverar mat ombord på planen. Foto: Johan Nilsson på Scanpix.
2 av 3
SAS allra högsta chef är styrelseordförande Fritz Schur. Foto: Johan Nilsson på Scanpix.
3 av 3
Den chef som leder det dagliga arbetet på SAS är vd Rickard Gustafson. foto: Johan Nilsson på Scanpix.

Piloterna på SAS får sänkt lön, men inte de svenska flygvärdinnorna

Flygbolaget SAS har stora ekonomiska problem.
Risken finns att hela företaget går i konkurs och läggs ner.

För att spara pengar ville deras chefer sänka lönerna för all personal.
Men efter att ha pratat med personalens olika fackförbund
blev det bara vissa i personalen som fick sänkt lön.
Till exempel förlorar piloterna lika mycket som en månadslön per år.

SAS är ett flygbolag som bland annat ägs av svenska staten,
och av staten i våra grannländer Danmark och Norge.
Dessutom finns vissa privata ägare,
bland annat från familjen Wallenberg.

Eftersom flygbolaget finns i flera olika länder
är deras personal med i flera olika fackförbund.
Därför tog det lång tid innan cheferna blivit överens med alla facken.

De bestämde att piloterna ska få sina löner sänkta.
Räknat på ett helt år kommer piloterna
att förlora ungefär lika mycket som en månadslön.
Men piloternas fack gick ändå med på det
eftersom de hoppas att den besparingen kan rädda SAS.

Den svenska personal som bland annat serverar mat ombord
får behålla samma löner som tidigare.
-Det här var en otroligt viktig fråga för oss,
sa Cecilia Fahlberg som är facklig ledare
för den svenska kabinpersonalen.

Däremot får danska flygvärdinnor sänkt lön.

Både kabinpersonalen och piloterna kommer
att få arbeta mer tid än förut.
En del är oroliga för att piloterna ska bli trötta av det
och att risken kanske ökar för olyckor:
-Vi på facket ser redan nu
att allt fler piloter går mot gränsen för vad de klarar av,
säger Torsten Elfshag som är skyddsombud.
Facket har gett honom i uppdrag
att tänka på säkerheten i företaget.

Nu när cheferna och fackförbunden har blivit överens,
återstår ändå en viktig sak för att rädda SAS.
För att klara sig behöver SAS låna pengar
och bankerna har ännu inte sagt ja till några nya lån.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".