Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Nyheter på ett lite lugnare sätt och med enkla ord. Vardagar 18.55-19:00 i P4 + 20:55-21:00 i P1.

Barn i Sverige behöver bli bättre på att läsa

Här kan du höra mer om "En läsande klass"
2:34 min
1 av 2
Det här är barnboksförfattaren Martin Widmark som har startat projektet "En läsande klass". Foto: Henrik Montgomery, Scanpix.
2 av 2
Några elever och deras lärare i skolan. Foto: Janerik Henriksson, Scanpix.

Många barn i Sverige har problem med att läsa. Även om de lär sig alla bokstäver och kan läsa orden, så är det många barn som ändå inte förstår texten de läser.

Utan den här läsförståelsen kan många få problem när de blir äldre med att kunna studera vidare och klara sig i samhället. Därför finns nu projektet "En läsande klass", som handlar om att få barn att förstå vad de läser.

Många barn i Sverige får inte tillräcklig hjälp med att lära sig läsa i grundskolan. Så många som 20 % av eleverna i 9:e klass kan inte förstå vad de läser, och undersökningar visar att svenska elever nu är bland de sämre i Europa på läsförståelse. Det är dåligt, tycker barnboksförfattaren Martin Widmark. Därför har han startat projektet " En läsande klass", som handlar om att hjälpa barn att läsa bättre.

Han tycker att det är ett stort problem för samhället att så många inte lär sig läsa ordentligt.
-  Det är ett demokratiproblem, för de kommer inte att ta del av samhällsinformation, de kommer inte utnyttja sina möjligheter i samhället, de kommer inte att studera, säger Martin Widmark i en intervju med Sveriges Television.

Martin Widmark tror att de barn som aldrig lär sig läsa ordentligt kommer att hamna utanför i samhället, och få det svårt. Och han menar att lösningen på problemet är att barn ska få mer hjälp med sin läsning i skolan. Han menar att barn behöver få prata mer om texterna de läser i skolan. Då kan de börja förstå texter och skriven information bättre.

Många menar att undervisningen i skolan har försämrats de senaste åren, och att det är därför som barn i Sverige har blivit sämre på läsförståelse. Även yngre barn har fått jobba mycket själva i skolan, utan att läraren undervisar. Många barn får inte heller nån hjälp med läsläxorna hemma.

Anna Ekström är chef på myndigheten Skolverket och hon håller med om att förändringarna i skolans undervisning har påverkat elevernas läsförståelse.
- Ja, en viktig orsak brukar man säga är att eleverna har fått ta för stort ansvar för sitt eget lärande, säger Anna Ekström på Skolverket.

Klass 4 på Sturebyskolan utanför Stockholm, är med i Martin Widmarks projekt "En läsande klass". Minst en halvtimme om dagen pratar de i klassen om vad de har läst, och deras lärare märker att det gör skillnad.
- Den största vinsten är ju att barnen känns mycket mer motiverade. De förstår varför de ska göra saker, de förstår varför vi behöver prata om texter, och sedan så ser vi det på våra resultat på nationella proven och andra tester, säger läraren Malin Hugander.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".