1 av 3
Grafik över Hallandsåsen tunnelbygge. Grafik: TT/Svenska Grafikbyrån
2 av 3
Foto: Anna Nyberg/Sveriges Radio
3 av 3
Tunnelborren i Hallandsåsen heter Åsa. Foto Stefan Andersson SR

Nu har de borrat klart genom Hallandsåsen

Järnvägsbygget i södra Sverige, Hallandsåsen, är nu snart klart. Idag vid lunchtid lyckades arbetarna borra sig igenom den sista biten av en järnvägstunnel i Hallansåsen. Men först i slutet av år 2015 väntas tåg börja kunna köra där.

Bygget av järnvägstunnlarna i Hallandsåsen är mer än 20 år försenat. Det började 1992. Men redan 5 år senare avbröts bygget, efter att ett giftigt ämne som heter Rhoca Gil hade läckt ut.

Det giftiga medlet skulle hindra att vatten rann ut från berget i Hallandsåsen, men istället skadades både byggjobbare, djur och natur. Fiskar och kor dog och bygget stoppades.

När ämnet var borta flera år senare och Hallandsåsen var frisk igen kunde byggjobbarna fortsätta med arbetet.

Och sedan 2005 har omkring 600 personer arbetat i stort sett dygnet runt med järnvägstunnlarna.

De bygger två järnvägstunnlar genom Hallandsåsen som kommer att bli 8.6 långa och därmed Sveriges längsta järnvägstunnlar.

Genom att åka under Hallandsåsen så tjänar tågen några minuter i restid.
Det kommer också att  betyda att många fler tåg kommer att kunna åka på Västkustbanan, som Hallandsåsen blir en del av. 24 tåg i timman ska kunna köra här mot dagens 4.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".