1 av 4
Det är många tåg som passerar till och från Stockholm Centralstation varje dag. Men räslen de åker på är i dåligt skick. Foto: Ivan Garcia/Sveriges Radio
2 av 4
Fästet sitter alldeles för långt ovanför träet. Foto: Ivan Garcia/Sveriges Radio
3 av 4
Metallfästet sjunker allt djupare ner i det ruttnade trät, vilket gör att träet riskerar att spricka. Foto: Ivan Garcia/Sveriges Radio
4 av 4
De rödmarkerade bitarna ska bytas ut, men ligger ännu kvar. Foto: Ivan Garcia/Sveriges Radio

Tågspåren är dåliga i Stockholm

"Jag har aldrig sett så här dåliga spår" säger Ulf Karlsson
1:57 min

På senare tid har två tåg spårat ur i Stockholm. Det kan bero på att rälsen är dålig.

En av dem som har jobbat med att laga rälsen är Ulf Karlsson. Han har visat oss hur tågspåren ser ut i centrala Stockholm. Och han säger att han aldrig tidigare har sett så dåliga spår. Klicka på texten om du vill läsa mer

-Slipersen är rutten och plattan trycks ner i slipersen. Det är för stort hål här och skruven skruvar upp sig, berättar Ulf Karlsson.

Det betyder att brädorna som spåret ligger på är ruttna. Så är det ofta och många av skruvarna sitter löst. Så när ett tåg kör förbi gungar hela spåret
och så ska det inte vara.

Ulf Karlsson, som visar oss spåren, jobbade förut som ban-arbetare och lagade trasiga spår i Stockholm. Han gick i pension och slutade jobba år 2011. Han ser idag att många av de fel som han upptäckte redan på sin tid
fortfarande finns kvar:
-De här skruvarna satte jag dit för 4 eller 5 år sedan och de sitter fortfarande kvar. Det ska inte sitta några skruvar där. Det är en tillfällig lösning bara för att den här klämman ska sitta kvar.

I Stockholm har två tåg kört av spåret på senare tid
I november var det ett tåg som spårade ur vid Södra station och krockade med en pelare. Den här veckan spårade ett tåg ur vid Huddinge.

Vi vet ännu inte om de här olyckorna beror på spåren eller själva tågen,
för undersökningar pågår fortfarande. Men de som arbetar med att laga tågspåren säger att det finns stora problem med spåren i Stockholm
och även på andra platser i Sverige.

När rälsen är dåligt fastskruvad ökar risken för att ett tåg spårar ur, säger Ulf Karlsson:
-Plattan åker i sidled. Då blir spårvidden större än vad den ska vara, säger Ulf Karlsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".