Båten ligger på sidan.
Så här såg fartyget Sewol ut när det välte. Foto: Wikimedia Commons.

En kapten i Sydkorea dömdes till fängelse

Vår reporter berättar varför kaptenen straffas
1:47 min

Kaptenen heter Lee Joon-Seok och han var den högsta chefen för fartyget Sewol i landet Sydkorea i Asien. I våras sjönk fartyget och över 300 personer dog. Idag dömdes kaptenen till 36 års fängelse.

Klicka om du vill läsa mer!

Fartyget skulle åka ut till ön Jeju, som många turister brukar besöka. Med på båten var mest tonåringar som var på resa med sina skolklasser.

Strax före olyckan hördes en kraftig smäll. Troligen hade fartyget kört på någonting. En stund senare välte fartyget och sjönk. Av de 500 personerna ombord dog över 300 personer.

Kaptenen räddade sig själv
Kaptenen och hans personal var de första som lämnade det sjunkande fartyget. Det var fel tycker domstolen. Om kaptenen och hans personal hade stannat kvar hade de kunnat rädda livet på andra.

Efter olyckan har det blivit känt att fartyget var lastat på fel sätt. Det kan vara en förklaring till varför båten välte.

Kaptenen slapp dödsstraff
Den lagexpert som har undersökt olyckan föreslog att kaptenen Lee Joon-Seok skulle dömas till döden. Men domstolen sa att kaptenen inte kunde förstå hur allvarlig olyckan skulle bli. Därför får han 36 års fängelse istället för dödsstraff.

En av kaptenens närmaste medarbetare var maskinisten som hade ansvaret för båtens motorer. Maskinisten dömdes till 30 års för mord. Han hade lämnat kvar två av sina skadade arbetskamrater när båten sjönk.

Även 13 andra personer i personalen dömdes till långa fängelsestraff. Även de dömdes för att de hade lämnat skeppet istället för att hjälpa dem som var kvar.

Många ville ha hårdare straff
En del släktingar och vänner till dem som dog har protesterat mot domen. De ville ha hårdare straff. Många skrek och grät när domen lästes upp:
– Vet ni hur många barn som har dött? skrek en släkting. Det berättar en journalist på nyhetsbyrån AP.

Dålig säkerhet
Efter olyckan har flera brister blivit kända när det gäller fartyg i Sydkorea. Till exempel vet personalen ofta för lite om säkerhet och vad de ska göra vid olyckor. Många tycker att även landets myndigheter har ansvar för den dåliga säkerheten på fartygen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".