Ambulansen har åkt av vägen och krockat med en stolpe.
Den här ambulansen körde i somras av vägen i närheten av Trollhättan. Foto: Polisen.

Ambulansförarna kanske arbetar för länge

Hör mer om ambulansförarnas arbetstider
1:58 min

En del av dem som kör ambulanserna arbetar en hel dag och sedan direkt en hel natt. Då finns kanske risken att de blir trötta och krockar. Nu ska en domstolen undersöka om arbetstiderna påverkar säkerheten.

Klicka om du vill läsa mer!

Det som domstolen ska undersöka är en olycka som var i somras. Då körde en ambulans av vägen
tidigt på morgonen i närheten av staden Trollhättan i västra Sverige. Han som körde ambulansen hade arbetat i 23 timmar, först en hel dag och sedan direkt en hel natt.

Facket vill ändra schemat
Ambulansförarens fackförbund menar att olyckan berodde på den långa arbetstiden och att föraren var trött. Därför vill facket vill få bort de här dygnspassen från schemat.
– Det säger sig självt. När man har varit vaken så länge så fungerar inte hjärnan som det är tänkt. Man blir värdelös på att bedöma sin förmåga, säger Peter Blom på Vårdförbundet.

Han menar att den som är trött kör sämre än vad personen kanske själv förstår.

Domstolen ska undersöka olyckan i Trollhättan
Det landsting som har ansvar för ambulanserna där är Västra Götalandsregionen. Vårdförbundet vill tvinga landstinget att ändra sina scheman, så att ingen ambulansförare ska få köra så länge som en hel dag plus en hel natt.

Men cheferna på landstinget menar att olyckan inte berodde schemat. För det är två personer i varje ambulansbil. Den som är trött kan be den andra personen att köra, tycker landstinget.

På fredag kommer domstolens beslut. Om domstolen då ger landstinget skulden för olyckan tvingas landstingen troligen att ta bort de långa arbetspassen från schemat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".