barnombudsmannen Fredrik Malmberg. Foto: Emma-Sofia Olsson / TT
barnombudsmannen Fredrik Malmberg. Foto: Emma-Sofia Olsson / TT

Fler pojkar än flickor får diagnosen ADHD

"Ingen trodde jag hade ADHD" säger Magdalena Wretljung
1:39 min

Det är vanligare att pojkar får diagnosen ADHD än flickor. På flickor upptäcks det ofta mycket senare och därför får de hjälp senare. Det här framgår av en rapport om funktionsnedsättningar, som Barnombudsmannen Fredrik Malmberg presenterade idag.

Klicka här om du vill läsa mer!

En som fick veta sent att hon har ADHD är Magdalena Wretljung. Hon fick sin adhd-diagnos först när hon gick sista året på gymnasiet, strax innan hon fyllde 18 år.

Magdalena säger att hon fick kämpa lite mer än andra under hela sin skolgång utan att förstå varför.

– Mitt största problem i skolan var att jag somnade, att jag blev väldigt trött, ingen trodde att jag hade adhd. Lärarna trodde jag var nonchalant och inte sovit bra fastän jag gjorde det. 

Kunskapen måste bli bättre

Barnombudsmannen, Fredrik Malmberg, vill bland annat att kunskapen om flickor med ADHD ska bli bättre och att flickor ska få bättre stöd.

Så här säger han om att det är vanligare att pojkar får en diagnos:

– Det går inte alls att förklara den här enorma skillnaden som det är mellan pojkar och flickor när det gäller att få den här diagnosen.

Barnombudsmannens rapport handlar inte bara om ADHD utan om barn som har funktionsnedsättningar.

Lärare behöver kunna mer

Han vill att flera saker förändras, till exempel att både lärare och annan personal som jobbar med barn, får mer kunskap om funktionsnedsättningar.

För det är bra om diagnoser kan ges tidigt, säger Fredrik Malmberg:

– Ett barn berättar om en hel skoltid, en hel högstadieperiod där man inte kunde få hjälp och stöd och det påverkar i värsta fall hela livet om man inte upptäcks i tid och inte får den hjälp man behöver. Där behöver man skärpa kraven, för att kunna få examen som lärare så måste vara beredd att man kommer träffa alla sorters elever och bakgrund och man måste ha kunskap om barn med funktionsnedsättning, säger Fredrik Malmberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".