Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Nyheter på ett lite lugnare sätt och med enkla ord. Vardagar 18.55-19:00 i P4 + 20:55-21:00 i P1.

Det är skolans ansvar att elever får stöd

Publicerat tisdag 19 september 2017 kl 11.31
Hör vår reporter Eva Larsen berätta om att elever som behöver stöd ska få det
(2:57 min)
En kvinna i kort vitt hår och glasögon och en skoltoalett.
Anki Sanberg ordförande i Attention och en skoltoalett. Foto: Lovisa Schiller på Attention/ Jessica Gow / TT

Igår berättade vi om en flicka med ADHD, som var borta från hälften av lektionerna i våras. Hon kände att hon ändå inte lärde sig nåt där, så istället låste hon in sig på skoltoaletten. Och det här är Riksförbundet Attention kritiskt till.

Så här berättade flickan:

– Det är lika bra att jag sitter på toaletten för jag kommer ändå inte att lära mig något.

Den här flickan gjorde så här länge, i flera månader utan att någon reagerade.

Riksförbundet Attention arbetar för att personer med ADHD ska få rätt stöd. Och vi har frågat deras ordförande Anki Sandberg om den här tjejen.

Vår reporter Eva Larsen, vad var det för frågor?

– Ja, bland annat frågade vi vad Attention säger om att den här eleven med adhd hellre låste in sig på skoltoaletten än att vara med på lektionerna.

Och vad svarade de på det?

– Jo, deras ordförande Anki Sandberg säger att om en elev gör så här, så visar det ju att hon mår dåligt. Och att skolan är för dåligt anpassad till hennes behov. Alltså att skolan inte har gjort tillräckligt för att eleven ska kunna lära sig på lektionerna.

– Attention säger också att det inte är elevens ansvar att skolan fungerar, utan att det är skolans.

I inslaget sa flickan att hon skulle försöka "skärpa sig" i skolan, vad säger Attention om det?

– Det visar att flickan själv tar på sig skulden och känner sig som ett problem, menar Attention. Och de säger även att det inte är flickan själv som ska lösa problemet.

Vi frågade också om vad Attention vill säga till barn som har det så här i skolan.

– Ja, barn ska inte ha det så här under sin skoltid, säger Attention. Men fungerar det inte behövs det möten mellan skolan och föräldrarna.

– Och behövs det stöd för eleven så ska skolan söka stöd, inte föräldrarna eller barnet.

– Skolan måste ta sitt ansvar och se över vad de kan göra. Eleven kanske behöver extra stöd från t ex specialpedagoger eller arbetsterapeuter.

– Skolan ska kunna ge en undervisning som fungerar för alla elever, säger Anki Sandberg.

Nu hade den här flickan en ADHD-diagnos, måste en elev ha en diagnos för att få stöd i skolan?

– Nej, eleven behöver inte alls ha någon diagnos, säger Anki Sandberg på Attention. Enligt skollagen ska man kunna få stöd, utifrån sitt behov, men så fungerar det inte på flera skolor, säger Riksförbundet Attention.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".