Pojken på fotot har brett isär mellan ögonen.
Till vänster ser du huset där Pricerunner har sitt viktigaste kontor. Pojken till höger har hypertelorism.

Pricerunner får kritik för reklam med funktionsnedsatta

Hypertelorism gör att ansiktet ser annorlunda ut
0:58 min

Företaget Pricerunner får nu kritik av gruppen Reklamombudsmannens Opinionsnämnd. De tycker att Pricerunner har skämtat elakt med funktionsnedsatta i sin reklam.

Pricerunner är en hemsida där man kan jämföra priser.

De har gjort reklamfilmer där man ser personer som har ett ovanligt utseende på ansiktet. Bland annat sitter ögonen brett isär. Ett sådant utseende kallas hypertelorism och hänger ibland ihop med Aperts syndrom.

Reklamombudsmannen säger nu att Pricerunner skämtade med den här fuktionsnedsättningen och att det var dåligt att göra så.

En av reklamfilmerna kan du se här.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".