Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Nyheter på ett lite lugnare sätt och med enkla ord. Vardagar 18.55-19:00 i P4 + 20:55-21:00 i P1.

Färdtjänstens chaufför tafsade på Kristina

Publicerat måndag 20 november 2017 kl 16.02
"Han tog på mig och ville att jag skulle ligga med honom" berättar Kristina
(3:32 min)
En person i rullstol får hjälp in i en taxibil.
De personer och det taxibolag som nämns i inslaget visas inte på den här bilden. Foto: Janerik Henriksson / TT

En chaufför som körde färdtjänst i Östersund var misstänkt för att sexuellt ha trakasserat kunder med funktionsnedsättning. Trots det här fick han fortsätta jobba.

En av de personer med funktionsnedsättning som utsattes för övergrepp av färdtjänstchauffören var Kristina:

– Jag kommer alltid tycka det att det skulle hänt något tidigare, säger Kristina.

Kristina tycker inte att den chaufför som körde henne borde ha fått göra det, eftersom han redan tidigare hade varit misstänkt för andra sexövergrepp. Dessutom kände chefen på taxibolaget till det och hade varnat chauffören.

Tog på hennes kropp

Det var år 2013 som Kristina skulle åka färdtjänst hem till sitt LSS-boende. Men när de stannat utanför LSS-boendet, började chauffören ta på henne innanför hennes kläder:

– Och det var ju här han sa det här med att, han förklarade i detalj hur han skulle göra mig upphetsad om jag gick med på att ligga med honom. Då vart man liksom jävligt skraj, berättar Kristina. Kristina berättade för polisen om det här. Men trots det fick chauffören fortfarande fortsätta köra.

Flera drabbades

Chauffören fick ytterligare en varning för sexuella trakasserier och han utsatte ännu en person med funktionsnedsättning för övergrepp under färdtjänsten, innan han till sist fick sluta. År 2015, alltså två år senare, dömdes han för sexuellt ofredande mot Kristina och en annan färdtjänstresenär.

Per-Åke Petterson var chef för taxibolaget när chauffören jobbade där. Och han tycker han gjorde rätt när han lät chauffören fortsätta jobba:
--Med information som jag hade vid de här tillfällena så tycker jag ändå att jag tog rätt beslut, säger Per-Åke Petterson.

Kommunen tar inte ansvar för färdtjänsten

Det är kommunen som ska se till att det finns färdtjänst av god kvalitet. Men kommuner och landsting låter ofta taxibolagen få ta hela ansvaret för vilka chaufförer som får köra färdtjänst. Så var det också i Östersund där Kristina bor. En av cheferna där är Maria Boberg. Hon säger att de inte kände till problemet och att det bara är taxibolaget som har ansvar för vem som kör:

– Så här är upplägget, att det är en leverantör som styr, säger Maria Boberg.

Det finns kommuner som gör annorlunda. I Göteborg kan kommunen kräva att chaufförer inte får köra färdtjänst åt dem under tiden som de till exempel undersöker ett klagomål som har kommit in.

Namn på vilka som kör

Göteborgs kommun har också listor med namn på alla chaufförer som kör färdtjänst åt dem.

Journalister på Sveriges Radio försökte få såna listor från andra kommuner och landsting.  Många svarade då att de inte hade några listor, utan att det var taxibolagen själva som hade ansvaret för chaufförerna. Så svarar kommunen också i Östersund:

– Ja vad de heter och så, det känner vi att det är inte relevant utan vi litar på att leverantören gör ett bra jobb och har koll på sina anställda, säger Maria Boberg som jobbar för Östersunds kommun till radioprogrammet Kaliber i P1.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".