Fotot visar två kvinnor som sitter i en soffa.
1 av 2
Annika Johansson har haft Katrin Rehnström som kontaktperson i tio år. Foto: Alva Snis/Sveriges Radio
Fotot visar en kvinna i axellångt rött hår.
2 av 2
Anna Andersson är ansvarig för kontaktpersoner i Borlänge kommun. Foto: Alva Snis/Sveriges Radio

Kontaktpersonernas fusk med pengar stoppades

"Det ska inte ha gått snett hittills" säger Anna Andersson vid Borlänge kommun
3:08 min

Den som har en funktionsnedsättning kan ibland få hjälp av en kontaktperson. I Borlänge kommun i Dalarna var det förut kontaktpersoner som lurade pengar av kommunen.

Men nu har kommunen försökt stoppa fusket.

Anna Andersson som jobbar på Borlänge kommun säger att det verkar ha gått bra att stoppa fusket:
– Vi har ingen uppgift om att det skulle ha gått snett, hittills i alla fall.

En kontaktperson är som en kompis

En kontaktperson ska vara som en kompis till någon med funktionsnedsättning. Och kan till exempel följa med på bio, teater eller när man går på restaurang.

En som har en kontaktperson är Annika Johansson. Hon har Aspergers syndrom och kan ha svårt med sociala kontakter. Dessutom har hon epilepsi och kan ramla ihop och skaka ibland. Och därför träffar hon sin kontaktperson Katrin Rehnström minst en gång i veckan:

– För mig är det en väldig trygghet att jag känner att jag har någon att vända mig till. Nu är det mycket att Katrin följer med mig på gym. Och det är väldigt kul att ha någon med och även en säkerhet, i fall jag skulle få ett epileptiskt anfall, säger Annika Johansson.

Kontaktpersonen hjälper bara till på sin fritid för en liten summa pengar.

Kontaktpersoner lurade kommunen på pengar

Men i Borlänge visade det sig för två år sedan, att kontaktpersoner fick ersättning under lång tid, utan att göra sitt jobb som de skulle. Två personer hade tagit emot 130 000 kronor trots att de inte skötte sitt uppdrag. Och den ena av dem hade bara träffat brukaren två gånger under åtta år.

Anna Andersson, som du hörde i början, är ansvarig för kontaktpersoner i Borlänge kommun. Och hon säger att kommunen är noggrannare nu med att kontrollera personer, som ska anställas som kontaktpersoner.

– Så idag föregås alla kontaktpersoner av att vi först träffar dem, gör en intervju, vi tar oxå uttdrag ur belastningsregister, så att de inte förekommer där och sedan får då den här kontaktpersonen träffa brukaren.

Ja, att kommunen kollar polisens belastningsregister är för att se att personen inte har gjort något brottsligt och är oärlig.

Nu verkar det fungera

Sedan kommunen införde nya rutiner tycks allt nu gå rätt till. Men det kan också betyda att kontaktpersonerna får mer att göra och bland annat måste skriva i olika papper.

Det säger kontaktpersonen Katrin Rehnström:

– Jag förstod ju syftet med dem men jag upplever det ju lite tråkigt att få lov att komma ihåg att skicka in, men jag förstår ju kommunens syfte så jag gör det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".