Många har anmält ett telefonföretag till Konsumentombudsmannen.

En del företag har försäljare som ringer hem
till människor för att sälja sina varor.
Och många människor tycker nu att dom har blivit lurade av dom här företagen.
Företagen säger att du ska få en vara gratis.
Men sen, när paketet kommer så är det en räkning
i paketet, som du måste betala.

Ett av dom här företagen heter Naturex.
Naturex säljer bland annat äppelcidervinäger
och omega-3-olja.
Många människor har blivit arga på Naturex för att
företaget har ringt hem till dem och
sagt att de ska få gratis vitaminer.
Men sen när vitaminerna har kommit hem till dem
har de fått betala pengar för dem.
Dessutom har många blivit så kallade månadskunder utan att de vill det.
Att vara månadskund betyder att det kommer vitaminer
hem i brevlådan varje månad som man måste betala för.
Över 200 arga människor har nu anmält Naturex till
myndigheten Konsumentombudsmannen.
Och Naturex har också blivit dömda att betala
pengar för att de lurat människor.
Men Naturex struntar i detta, och fortsätter ringa till människor ocjh erbjuda gratis vitaminer.
Marianne Åbyhammar som är Konsumentombudsman
tycker att lagen som skyddar konsumenter måste ändras, för att företag som Naturex inte ska kunna göra såhär.
Ministern i regeringen som arbetar med konsumentfrågor, Ann-Christin Nykvist, säger att man faktiskt kan ändra lagen.
Det finns en lag för E-post i EU som har varit bra för att företag inte ska kunna lura människor.
Den lagen säger att kunden själv måste säga till om de vill ha reklam från företagen.
Nu tror Ann-Christin Nykvist att politikerna kan införa den här lagen även här i Sverige.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".