Grafik av musikhjälpen ovanpå en bild av publik från musikhjälpen

Här är årets växlingsmaskin

För tredje året i rad hoppar Digitala insatsstyrkan in i Musikhjälpen med Växlingsmaskinen – apparaten som visar lyssnarens bidrag på ett mer konkret sätt. Så här gick vi tillväga.

Årets tema i Musikhjälpen är "Barn är inte till salu". Varje minut säljs fyra barn i sexhandeln världen över, och bara i Indien omkring 1,2 miljoner barn årligen. Genom Musikhjälpen möts vi för att öka medvetenheten och möjligheten att påverka, där Växlingsmaskinen är skapad för att konkretisera lyssnarnas bidrag och visa att alla gåvor räknas. 

VAD BYGGDE VI?

Vi skapade en omväxlare där lyssnaren själv kan se vad pengarna kan användas till. Huvudsakligen innehåller den två funktioner:

1. Skriv in ett belopp som genereras om till en reell produkt. Har man skänkt 100 kr till Musikhjälpen skriver man in det i första fältet och klickar på "Växla", varpå en ny sida med resultatet öppnas. Den nya sidan innehåller ett ljudklipp som meddelar vad pengarna kan användas till, samt en text. Det finns även en dela-funktion som gör det enkelt för lyssnaren att dela resultatet till Facebook och Twitter.

2. Visa ett redan etablerat engagemang. Många väljer att samla tillsammans med sin klass, skola eller arbetsplats och här kan man även söka efter etablerade engagemang. Söker man exempelvis efter "Barilla Filipstad" visar växlingsmaskinen hur mycket pengar det engagemanget samlat in och vad pengarna kan användas till. Precis som ovan finns här ett ljudklipp, en text samt delningsmöjligheter. 

Till växlaren: Vad räcker dina pengar till?

HUR BYGGDE VI DET?

Årets växlingsmaskin är byggd ur skelettet från förra årets projekt men har blivit lackerad i årets tema. Vi har även valt att skala ned på text och gjort produkten lite renare överlag. Efter användartester stod det även klart att vi behöver visa på hur man använder de olika fälten tydligare, vilket vi även jobbat med. 

Vi har även lyft ljudklippet för att sätta ytterligare fokus på ljudet. 

VILKA VAR INBLANDADE?

Yasmine El Rafie - Produktägare/projektledare
Marcus Eriksson -
Producent
Maksim Goobar -
UX/Design
Fredrik Petersson -
Design
Andrew Dry -
Utveckling
Niklas Emilsson -
Utveckling
Émelie Vangen Lindgren -
Beställare

Plus: Roligt att få utveckla och arbeta vidare med en redan existerande produkt 

Minus: Delvis svårt att ta upp stafettpinnen från ett år sedan

 

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".