Puffbild för audiogram från tio miljoner
Audiogram för Tio miljoner. Foto: Skärmdump.
Digitala insatsstyrkans blogg

Hur presenterar vi ljud i sociala medier?

Vi har tagit fram ett audiogram till #Tiomiljoner, Ekots satsning på konstruktiv journalistik.

Syftet med Tio miljoner är att träffa människor i hela Sverige och lyfta fram deras historier och frågor snarare än politiker eller andra makthavare. Röster som annars inte hörs lika ofta.

VAD BYGGDE VI?

Det journalistiska arbetet går ut på att samla in röster och presentera dem i FM, på webben och i sociala medier för att skapa en diskussion kring varje fråga. För att göra det har vi tagit fram ett verktyg för att skapa audiogram, en slags ljudspelare att använda i sociala medier för att förmedla historierna som har samlats in.

HUR BYGGDE VI DET?

Audiogrammet bygger på ett tidigare verktyg som använts nyligen i bland annat #bostadsökes. Verktyget kombinerar bild, grafik och ljud till en video som lämpar sig för sociala medier. Utifrån det har vi snickrat ihop en mall för audiogram som passar Tio miljoners grafiska manér och som kommer att användas vid publiceringar i framtiden.

VARFÖR BYGGDE VI DET?

Verktyget är enkelt att använda och ett effektivt sätt att presentera ljud på sociala medier utan att för den delen tappa det visuella. Det är dessutom användbart för just Tio miljoner där rösterna hos de intervjuade är i fokus och ska presenteras i sociala medier.

VILKA VAR INBLANDADE?
Liv Widell, Ekot
Andrew Dry, Digitala insatsstyrkan
Oscar Dahlin, Tio Miljoner

Plus: Att det blev av. Bra att Tio Miljoner har ett verktyg för sina publiceringar i de sociala kanalerna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista