En mobilskärm visar memoryspel och bredvid står två små tjejer och ler in i kameran med en mobil i handen.
1 av 2
Sigrid och Edith har varit med och testat memory-spelet. Foto: Jenny Johnsson-Roos, SR
Memoryspelet och julkalenderns karaktärer står uppradade.
2 av 2
Memoryspelet har två svårighetsgrader. En med bilder och en med enbart ljud. Bild: Fredrik Petersson, SR
DIGITALA INSATSSTYRKANS BLOGG

Memoryspel med ljud i fokus – så gjorde vi!

Sigrid och Edith testar Marvinter Memory
1:58 min

Inför årets julkalender i Barnradion skapade vi tillsammans med redaktionen ett indragande memoryspel där det gäller för barnen att framför allt spänna öronen!

Förra året tog vi fram Skrattmaskinen tillsammans med Barnradion. En interaktiv applikation med ljudet av skratt i fokus som slagit alla klick-rekord hos oss.
Vi ville därför till årets julkalender "Marvinter" använda oss av – och utveckla vidare – framgångarna med ett så tydligt fokus på ljud:

VAD BYGGDE VI?

Ett memoryspel av ljudkort! Testa här.

Tillsammans med vår gästredaktör idégenererade vi fram ett memory-spel där användaren kan klicka på ett antal kort för att hitta två av samma.

När användaren "vänder" ett kort hörs enbart ljudet av en karaktär från årets julkalender och när samma ljud hittas träder karaktären fram på korten och användaren hör en längre replik från densamma.
När spelet är klart får användaren veta hur snabbt och hur många kortvändningar som krävdes, ett resultat som användaren kan dela via länk i sociala medier.

För att nå en bredare åldersgrupp har vi även skapat två olika svårighetsgrader. Ett med enbart ljud och ett med silhuetter av karaktärerna för att göra det något enklare. Vi har även sett till att producera flera kort med karaktärer och ljud så att en spelare kan uppleva ytterligare karaktärer om de väljer att spela på nytt.

Som spridningsmaterial för sociala medier skapade vi slutligen en 3D-animerad video och en stillbild. 

HUR BYGGDE VI DET?

Till idégenerering utgick vi från en metod som kallas impact map för att ringa in målen vår produkt ska uppnå och hur. Genom en design studio kunde vi sedan tillsammans skissa fram och slutligen landa i ett ljudande memory.

Genom vårt iterativa arbetssätt har vi sedan prövat oss fram och utvecklat och förfinat produkten längs vägen, bland annat med hjälp av användartester på barn.

Vår grafiker och digitala designer har skissat fram manér och skapat de digitala prototyper med utvalda funktioner som vår utvecklare sedan programmerat efter. Den tekniska grundstommen för spelet bygger på open source-kod som utvecklarna hittade vid en utforskning. Vår gästredaktör har försett oss med ljudklipp och bilder och vi har skapat små gif-animationer för att synliggöra det annars osynliga ljudet, tydliga knappar för att välja svårighetsgrad samt en tilltalande resultatruta och möjlighet att spela på nytt.

Vår praktikant med erfarenhet av 3D-animering kunde sedan skapa en 3D-animerad spridningsvideo för spelet i julkalenderns manér och mystik med en animeringsprogram som heter Autodesk Maya.

VILKA VAR INBLANDADE?

Maksim Goobar, digital designer/UX
Fredrik Petersson, grafiker
Niklas Emilsson, utvecklare
Stina Ericsson, digital redaktör på Barnradion
John Danielsson, praktikant/3D-animatör
Marcus Eriksson, producent
Yasmine El Rafie, produktägare/projektledare

Plus: Roligt att skapa ett klassiskt spel på ett nytt ljudligt sätt med ljudbärande design. Också intressant att använda 3D-animering. 

Minus: Delvis klurigare att användartesta när målgruppen är barn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".