Måndagen 30 november

Verkligheten som roman

Var går gränsen för en författares frihet att blanda verklighet och fiktion? Den debatten har återigen tagit fart i Frankrike sedan författaren Yannick Haenels roman Jan Karski publicerades.

Jan Karski var namnet på den polska motståndsman som under andra världskriget förgäves försökte fästa de allierades uppmärksamhet på nazisternas utrotningsläger. Men Yannick Haenel anklagas nu för att ha gått för långt i sin blandning av fakta och fiktion. Ingmarie Froman har läst Yannick Haenels roman Jan Karski som vann Prix Interallié för en vecka sedan.

Theresa Benér har sett  Simon McBurneys version av Becketts Endgame på The Duchesse Theatre och Katie Mitchells version av Ferdinand Bruckners Pains of Youth (Jugendkrenkheit) på National Theatre, två föreställningar som just nu spelas i London och som båda gestaltar en tomhet i samtidskulturen.

Länkar:
USC Shoah Foundation Institute med 52 000 vittnesmål från förintelsen
Jan Karskis vittnesmål på Youtube (hela)
Pains of Youth
Endgame

Litteratur:
Jan Karski – av Yannick Haenel
De välvilliga – av Jonathan Littel


Fler teatertips från London:
Lucie Prebbles "Enron" på Royal Court Theatre (en mångdimensionell iscensättning om Enronskandalen)
David Hares, "The Power of Yes" på National Theatre (om kapitalismens fall hösten 2008)