Tyska Deutsche Bahn. Foto: Heribert Proepper/Scanpix
Onsdag 13 januari

Tjugondag Knut och Deutsche Bahn

Tema: Marknaden och staten
Alla vill ha tåg: fler tåg, billigare tåg, pålitligare tåg och tåg som stannar både i storstäder och på landet. Och frågan om vad som ska privatiseras är en fråga med stor politisk sprängkraft. Här i Obs har vi under den senaste tiden försökt fördjupa den här debatten: vi har inte frågat oss om privatiseringar är bra eller inte, utan hur gränsen ska se ut mellan det som är privat och det som är offentligt och i någon mening tillhör oss alla.

Det var nyheten om det statliga bolaget Vattenfalls affärer i Tyskland som blev startpunkten för Obs serie om var gränsen egentligen går mellan det privata och det allmänna. I dag fortsätter vi att debattera gränsdragningen mellan det offentliga och marknaden.

EU-parlamentarikern Carl Schlyter (MP) förespråkar en tredje väg mellan privatisering och offentligt ägande, i enlighet med det brittiska konceptet PIC (Public Interest Company), där de grupper som berörs av en verksamhet också får inflytande över bolaget.

Under hösten och vintern 2004–2005 gjorde Evan Storm en serie krönikor under rubriken ”Brev från periferin”. I dag repriserar vi en av de här krönikorna, där Lars skriver ett gammeldags brev till sin faster Lisa och undrar varför folk i Centrum oroar sig så mycket över internetövervakning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".