Den förföljande melodin

Det är under en enslig promenad i snön juldagen 1925 som psykoanalytikern Theodor Reik drabbas av symfonin. Reik är på semester i Alperna och grubblar över vad han ska säga om sin vän och kollega Karl Abraham som oväntat avlidit. Freud har utsett Reik att hålla minnestalet. Då hör Reik plötsligt kören i Uppståndelsesymfonin som sjunger: Intet har du förlorat. Ditt, ja ditt är allt vad du längtat efter!

Nu är stackars Reik fast. Under hela den följande veckan hör han kören oavbrutet ljuda inom sig. Den tystnar bara tillfälligt när han är tillbaka i Wien för att hålla minnestalet. Kören återkommer redan när han promenerar hem med Freud efter minnestalet. Till slut blir Reik så desperat över melodin som inte vill lämna honom att han bestämmer sig för att skriva en bok om ”förföljande melodier”. Han hoppas att en förståelse av fenomenet i allmänhet ska få honom att förstå Uppståndelsesymfonin i synnerhet. Vad han då inte anar är att boken kommer att sysselsätta honom nästan hela hans återstående liv.

Reik upptäcker att förföljande melodier ger röst åt det omedvetna. Ett exempel: En patient förföljs av en sång som han inte kan få ur huvudet förrän han erinrar sig dess tvetydiga titel: Kyss pojkarna godnatt – kunde det säga något om hans problem med homosexualitet? Jo, förvisso! Vissa melodier är triviala andra djupt gripande. En koncentrationslägersfånge hörde alltid en stilla, tröstande aria inom sig när plågan var som störst. Först efter frigivningen fann han att arian handlade om – just det – självmord.

Uppståndelsesymfonin fortsätter dock i det längsta att gäcka Reik. Men till slut hittar han nyckeln i den fantastiska historien bakom symfonin.

Tänk er följande scen: Mahler vill veta vad dåtidens störste dirigent Hans von Bülow tycker om Uppståndelsesymfonin som han börjat med. När Mahler spelat en stund på pianot råkar han se att Bülow håller för öronen! Bülows utlåtande över kompositionen är en klassiker: ”Om det här fortfarande ska räknas som musik så förstår jag mig inte längre på musik”.

Tre år senare inträffar ”undret”. Under en minneskonsert för den nu avlidne Bülow framförs en dikt om uppståndelsen. Som träffad av blixten inser Mahler att här är texten han så länge sökt för symfonins avslutning.  Han är övertygad att det är en gåva från Bülow som bortom graven ändrat uppfattning om Mahlers musik!  På några veckor fullbordar han symfonin. Budskapet är att ingen blir fördömd; kärlek och förlåtelse kommer att segra.

Men hur hjälpte det här Reik att förstå den förföljande melodin? Helt enkelt genom att han känner igen sig själv i Mahler. Han förstår att melodin visar att han egentligen känt sig kränkt av kollegan Abraham, som han hyllade i sitt minnestal. Reik inser att Uppståndelsekörens jubel inte syftade till att trösta honom för förlusten av en kär vän – den uttryckte i själva verket hans förbjudna jubel över Abrahams död!  Det var den hemliga innebörden av körens ord: Intet har du förlorat. Ditt, ja ditt är allt vad du längtat efter!                       

Det tog Reik 28 år att bli klar med boken The Haunting Melody. Boken ger en unik och fascinerande beskrivning av en självanalys med musikaliska förtecken. Reiks centrala insikt är att Uppståndelsesymfonin talat till den grundläggande konflikt som styrt hela hans liv – kampen mellan skamfylld värdelöshet och grandios överkompensering.

KAN MUSIK GE SJÄLVINSIKT? Ja, likaväl som drömmar kan ge självinsikt kan musik ge det. Det omedvetna uttrycker sig gärna musikaliskt. Antagligen för att musiken står nära våra känslor. Men varför inte pröva själv nästa gång du får en melodi i huvudet? Sätt dig ner och fundera på vad du hade i huvudet precis innan melodin dök upp och ställ frågan: vad vill den här melodin säga dig? Chansen är stor att du får reda på något om dig själv som gör dig överraskad.

Tomas Videgård

Den dikt som Gustav Mahler baserade den sista satsen i Uppståndelsesymfonin på skrevs av Friedrich Gottlieb Klopstock och heter Die Auferstehung.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".