Läs Erik Perssons text

De senaste månaderna har vi ägnat en hel del program här i OBS åt vår serie ”Att läsa en stad”. Inte så konstigt egentligt, parallellt med att inflyttningen till städerna ökade markant på 1800-talet exploderade antalet publicerade och lästa romaner och många av de stora 1800-talsförfattarna var också stadsskildrare: från Dickens och Balzac, till Dostojevskij och Zola.

Men med takt med att tiden har gått har en ny typ av skribenter dykt upp, som också skriver städer, men med betydligt färre ord. Eller som vi säger här i Skåne: When in Europe, don’t miss Skurup. Erik Persson är frilansskribent.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Nog är något speciellt med kommunala slogans. Samtidigt som de rymmer en hel del allvar, med ekonomiskt trängda kommuner som försöker sticka ut, är de inte sällan något att fnissa åt. Ta bara ”Österåker – mer än en anstalt” eller ”Flen – en kommun”. Detta är två exempel på kanske inte helt lyckade kommunala slogans som humorduon Filip och Fredrik lyfter fram i föreställningen ”Jakten på den försvunna staden” som de just nu reser runt med till 24 svenska städer: från Vara och Grängesberg till Stockholm och Malmö. Själv bevittnade jag den första av de fyra så gott som utsålda föreställningarna när turnén nyligen passerade Göteborg.

I föreställningen driver de tesen att trots att många svenska städer på olika sätt försöker sticka ut, så har de under senare år blivit allt mer lika, där samma typ av caféer och ombyggda gallerior går att hitta. Tanken med showen är att Filip och Fredrik tillsammans med den lokala publiken ska vaska fram vad som egentligen är unikt med staden de befinner sig i och ta fram en ny slogan för den.

Men under föreställning börjar jag fundera över vad som skiljer humorduon från de konsulter som i många fall hyrts in för att ta fram de slogans som lyfts fram som avskräckande exempel. De slogans som Filip och Fredrik med hjälp av publiken tar fram har i de flesta fall blivit ungefär lika intetsägande som städernas tidigare slogans. Under föreställningen jag var på blev resultatet ”Göteborg – Rimlig Huvudstad”.

Nu går naturligtvis varumärkestänkandet hos kommunerna betydligt djupare än att hitta på en fyndig slogan. Inom den internationella stadforskningen talas det om att de senaste decenniernas ekonomiska omstruktureringar har lett till att städer står inför ett dubbelt uppdrag, att både tillhandahålla välfärd och skapa tillväxt. För att stimulera denna tillväxt pressas städerna att satsa på marknadsföring och spektakulära men inte sällan finansiellt riskabla nybyggnationer. Tidigare var detta var processer som framför allt gick att skönja i de stora världsstäderna. Men numera har alltså blivit högsta logik även för mindre svenska städer.  Det är förstås inte svårt att förstå den svåra situation som många kommuner befinner sig i, hårt åtgångna av avflyttning och nedlagda fabriker. Men ligger lösningen verkligen i varumärkeslogiken?

När Karlstad kommun gick in och sponsrade realitysåpan Wermland Forever som hade premiär på Tv3 tidigare under våren, var syftet just att skapa en ungdomligare bild av staden. Den kommunala tjänsteman som intervjuades på SVT menade att de satsade pengarna ska ses som en del av stadens varumärkesbyggande och visade siffor på hur många hotellnätter de hoppades att serien skulle generera.  Som många stadsforskare har visat riskerar satsningar på marknadsföring och imageskapande att leda till ett minskat medborgerligt inflytande över stadens utveckling. Och många i Karlstad var upprörda över skattepengarna som satsades på Wermland Forever. Risken är förstås att kommunala resurser plöjs ner i allt mer uppseendeväckande projekt, som i slutändan inte kommer invånarna till godo. Från en ny kommunal slogan till dokusåpor och glädjekalkylerade arenor.

Erik Persson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".