Läs Hilda Ärlemyrs text

En som skrev för Daily Nation och The Standard, tills hon flydde från Kenya 2009 efter att ha råkat illa ut för sin granskning av korruptionen i Kenya, det är fristadsförfattaren Philo Ikonya som just nu bor i Oslo: och hon strävar också efter att hitta rätt sätt att förhålla sig till det tilltagande upptagenheten med etnicitet i Kenya. Ikonoya kom nyligen ut med boken ”Kenya, will you marry me?” – och Hilda Ärlemyr träffade henne tidigare i höst, när hon besökte bokmässan i Göteborg.

”Vi är trötta på strafflöshet, det skapar oenighet, vi vill ha vår frihet, jag vill ha tillbaka mitt land” så låter den dikt som den kenyanska journalisten, människorättsaktivisten och författaren Philo Ikonya, skulle skandera utanför antikorruptionsmyndigheten i Nairobi. Men hon hann knappt börja innan hon blev arresterad.

Det enda brottet Philo Ikonya hade begått när hon arresterades i Nairobi 2009 var alltså att läsa en dikt utanför antikorruptionskontoret. Men poliserna var våldsamma och när hon släpptes efter 28 timmar i fängelse fördes hon direkt till sjukhus. Det var tredje gången hon blev arresterad för sin aktivism och sina tidningsartiklar, och hon berättar att det var då hon insåg att Kenya inte kommer kunna vara hennes hem på länge.

Hon berättar att hon som ordförande i kenyanska Pen bland annat protesterade mot att Michela Wrongs bok It’s Our Turn to Eat, the Story of a Kenyan Whistle Blower hade förbjudits i landet. Den fanns att köpa i New York och London, men inte i Nairobi, trots att den handlar om den omfattande korruptionen i landet. Wrong skriver bland annat att för varje minister som tar emot en muta, finns ett utländskt företag som är beredd att betala den. Och boken har tidigare varit uppe i OBS. Philo Ikonya menar att It’s our turn to eat hade kunnat bidra till att ena Kenya, om den nu hade gått att få tag på.

”Folk är uppdelade i etniska och politiska grupper, men vi borde kunna prata om korruptionen som drabbar oss alla”, säger Philo Ikonya. Hon är trött på den etniska uppdelningen i Kenya, som splittrar och förstör. Folket i norra Kenya t. ex behandlas som om de inte vore en del av landet, säger hon.

”Ofta kan kenyaner bara genom att se någons namn, utläsa vilken etnisk grupp de tillhör.” Det är något som Philo Ikonya vänder sig starkt emot och kämpar för att ändra på.

Jag gillar inte att när du säger ditt namn kan jag placera din religion, land, färg. Det är en svaghet som finns i hela världen. Vi måste bryta de där barriärerna, säger Philo Ikonya. Bland annat därför har hon gett sin son ett så kallat traditionellt muslimskt-klingande namn:

”När jag skulle döpa min son till Yusuf var det många som sa att det är ett muslimskt namn, varför ska du kalla honom det? Är du muslim? Är hans pappa muslim? Nej, nej, nej. Det är som om namnet blivit korrumperat och plötsligt ägs av en viss grupp människor”, säger hon.

Hilda Ärlemyr

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".