1 av 2
2 av 2
Är Malmös uppsättning av Trollflöjten rasistisk? Här med Clara Bystrand Erika Miklósa, Ingunn Kilen och Jonas Duran. Foto: Malin Arnesson

"Tysk vår": Är Malmös Trollflöjten rasistisk? Eller har vi tysk beröringsskräck?

Kan vi prata om tysk kultur utan att prata om Hitler?

Skånskans ledarskribent och Wagner-älskare Martina Jarminder undrar varför svenska kritiker får beröringsskräck av tysk hänryckning.  

Expressens musikkritiker Gunilla Brodrej svarar och förklarar varför Trollflöjten i Malmö är rasistisk.

Vi fortsätter vår serie "Tysk vår" med att väcka frågan om svensk kritik av Richard Wagner beror på beröringsskräck med det tyska kulturarvet och en musik som förutsätter en extatisk inlevelse?

Martina Jarminder menar det, och håller fram Expressens kritiker Gunilla Brodrej som exempel.

Brodrej svarar att det tvärtom talas alldeles för lite om rasistiska och antisemitiska underströmmar hos Wagner och andra. Hon tar Malmö Operas aktuella uppsättning av Mozarts Trollflöjten som exempel: en föreställning som är både rasistisk och kvinnofientlig enligt Brodrej, och som skulle lett till stor debatt om den tillhört en annan genre.

Länkar:
#link=349598#
#link=349599#

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".