Hur revolution och politiska förändringar i arabvärlden förändrat synen på sex och relationer

6:08 min

Hilda Ärlemyr är arabiskstuderande som under våren läste vid University i Amman. Här berättar hon om sex och relationer utifrån egna iakttagelser och läsning av den nya boken "Sex and the Citadel" av Shereen El Feki.  Författaren Shereen El Feki har bland annat varit korrespondent i Mellanöstern för The Economist.

Universitetssjukhuset i Amman.

  Jag kommer in med förmodad hjärnskakning och det första läkaren frågar mig i korridoren är: ”Är du gift eller singel?” Jag måste tänka efter innan jag svarar singel, och läkaren fortsätter: ”Jag ställer frågan för att jag ska veta om du kan vara gravid eller inte”.

  När jag några minuter senare ska svara på frågan om jag tar några mediciner tvekar jag lite innan jag säger att jag tar p-piller. Läkaren utstöter ett missbelåtet ljud och lämnar mig åt mitt öde i väntsalen.

 Att diskutera sex och relationer är inte alltid helt lätt i Jordanien, därför blev jag glad när jag på Ammans viktigaste mötespunkt för homosexuella, caféet och bokhandeln books@café, sprang på boken ”Sex and the citadel, intimate life in a changing Arab world”.

  Eftersom huvudtiteln Sex och citadellet är en anspelning på den amerikanska tv-serien Sex and the city, skulle man kunna tro att boken handlar om en sexuellt frigjord överklass i Beirut där kvinnor låter män äta sushi från deras kroppar.

 I själva verket är boken ett slags undersökande reportage skrivet av den kanadensisk-egyptiska journalisten Shereen El Feki, och syftar till att förstå mellanöstern på ett lite annorlunda sätt. För om du verkligen vill begripa dig på folk, menar El Feki, måste du börja med att titta in i deras sovrum.

 Under fem års tid har hon därför synat diverse egyptiska täcken i sömmarna. El Feki är ute efter hur revolution och politiska förändringar i arabvärlden är sammankopplade med synen på och praktiserandet av sex och relationer.

  Hon är däremot noggrann med att inte generalisera tjugotvå länder och 370 miljoner människor. Istället gör El Feki nedslag i försäljningen av Viagra i Kairo, bröllopsmässor i Emiraten, mödomshinneoperationer och informella bröllop.

 El Feki skriver att sex länge fungerat som en skiljelinje mellan arabvärlden och väst. På den ena sidan verkar idag många vara upptagna med att förneka köttet, medan den andra låter allt hänga ut.

  Det som ofta glöms bort i analyser från båda sidor, är att de här positionerna har varit minst sagt flytande under historien, i andra tider har ombytta roller gällt. El Feki berättar till exempel om Njutningens encyklopedi, skriven av Ali ibn Nasr-al Katib i Bagdad i slutet av 900- eller början av 1000-talet.

Ibn Nasr Al Katibs budskap är tydligt, sex är Guds gåva till människan och vi ska se till att njuta av den. Till exempel kan simultan orgasm garantera evig kärlek, skriver Ibn Nasr, och ger sen en uppsjö av tips på hur man når detta mål.

 Idag är det enda helt socialt accepterade sättet att ha sex i Egypten eller Jordanien inom äktenskapet.”Om ett körkort är en tillåtelse att köra bil, är bröllop i arabvärlden en licens för att ha sex” som den marockanske sociologen Abdessamad Dialmy brukar säga.

  Och att mina vänner på Jordaniens universitet tänker gifta sig, råder det oftast ingen tvekan om. Min yngre väninna Hind är säker på sin sak när hon säger att hon ska gifta sig när hon är 22, även om hon inte har någon särskild i tankarna än.

 För Hind finns sex inte på kartan för tillfället, och därför känns det plötsligt som den mest naturliga sak i världen när cigarrettpaketet i Egypten varnar för impotens med texten: ”Rökning över en längre tid försvagar äktenskapliga relationer”, istället för exempelvis ”sexuella relationer”.

 Och när jag går och handlar på populära gallerior som Majdi Mall eller Mekka Mall i Amman slås jag alltid av hur mycket underklädesbutiker med utmanande, i mina ögon ofta vulgära kreationer som finns.

  Shereen El Feki besöker liknande butiker i Kairo och frågar affärsinnehavarna om hur man får ihop den konservativa klädseln på gatan med de vulgäraste av underkläder, och får svaret: ”Alla kvinnor, oavsett kultur, är oroliga för att deras män ska springa efter andra kvinnor. Så även om de är konservativa, behöver de förföra sin man. Det är aldrig finanskris i underklädesbranchen.”

Sex och citadellet är en underhållande, informativ och ödmjuk reportagebok om blygdläppar och politik. Exakt hur synen på sexualitet kommer förändras under Egyptens nya militärstyre är långt ifrån självklart, men El Feki föreslår ändå att smygande förändring är på väg, inte genom revolution utan snarare genom så enkla saker som att folk i större utsträckning än förr känner till de arabiska orden för att beskriva det kvinnliga könsorganet.

  Ett steg i rätt riktning, tycker El Feki, är nämligen att återta arabiskan som ett språk för att på ett anständigt sätt kunna prata om sexualitet.