Daily Show.
1 av 2
Jenny Nordberg berättar på The Daily Show om sin bok.
Nuri Kino.
2 av 2
Jenny Nordberg tillsammans med Nuri Kino under arbetet med en tidigare bok.

Underground girls - boken om Kabuls flickor som låtsas vara pojkar

”Utlänningarna lever lika instängt som de kvinnor de kommit för att rädda"
6:58 min

 Pernilla Ståhl har läst Jenny Nordbergs nyutgivna bok The Underground Girls of Kabul, om vad som händer när en flicka utger sig för att vara pojke - pacha posh. Boken är resultatet av fem års trägna efterforskningar i Afghanistan. Jenny Nordberg är svensk, journalist bosatt i New York och med flera hyllade grävande reportage bakom sig.

   För familjer med bara döttrar kan det vara en praktisk för att inte säga nödvändig lösning: familjen får respekt och den nye sonen kan hjälpa pappan i affärsverksamheten, och följa sina systrar till skolan.

   Det finns, skriver Nordberg, en slags outtalad acceptans för bacha posh.  Det är helt okontroversiellt – bara flickan när hon når puberteten återgår till det som krävs av hennes kön.

 På morgonen hade Azita fyra döttrar. På kvällen tre flickor och en pojke. Att byta kön på den yngsta dotter var enkelt: det krävdes bara ett besök hos frisören, och inköp av byxor i basaren. Livet för flickan med det nya namnet Mehran förändrades radikalt. Nu fick hon leka vilt utomhus: springa, cykla, spela fotboll. Bli serverad mat före sina äldre systrar, sitta fram i bilen bredvid pappan.

  Men inte bara hennes liv förändrades, också familjens. Med en son att visa upp blev familjen respektabel, en viktig säkerhetsåtgärd för Azita. Som kvinna och parlamentsledamot kämpade hon dagligen med att hon i mångas ögon framstod som tvivelaktig. Dessutom fick Azita nu när hon hade en son högre status än makens första fru, som inte hade någon.

 Azitas, Mehrans och flera andra flickors och kvinnors historia återberättas i Jenny Nordbergs nyutgivna bok The Underground Girls of Kabul. Boken är resultatet av fem års trägna efterforskningar i Afghanistan. Jenny Nordberg är svensk, journalist bosatt i New York och med flera hyllade grävande reportage bakom sig.

 Flickorna i byxor kallas bacha posh, vilket betyder klädd som en pojke. För familjer med bara döttrar kan det vara en praktisk  för att inte säga nödvändig lösning: familjen får respekt och den nye sonen kan hjälpa pappan i affärsverksamheten, och följa sina systrar till skolan. D v s göra sådant som bara en person av manligt kön får lov att göra.

  Det finns, skriver Nordberg, en slags outtalad acceptans för bacha posh.  Det är helt okontroversiellt – bara flickan när hon når puberteten återgår till det som krävs av hennes kön. En flicka klädd som en pojke är ingen förolämpning, tvärtom bekräftas den etablerade ordningen, där män har alla privilegier.

  Det här blir oerhört tydligt i en sekvens i boken: när Nader, en kvinna som lever som en man som vuxen, tar på sig en sjal och sätter sig på förarsätet, då uppstår tumult. Bilar kör efter och försöker stoppa henne och många män är upprörda: ”Din man borde slå dig! ”, ”Skamliga kvinna, du ska inte köra bil!” Skällsorden haglar över henne. När Nader kör barhuvad, kortklippt o med solglasögon har hon aldrig några problem.

  Reglerna för hur en kvinna och en man ska vara, vad som är maskulint och vad som är feminint, är hårda och tydliga. Det är konstruerade egenskaper , och med dem sammanhållande  rättigheter, som konstituerar könet. Jenny Nordberg ses av sin tolk som en man. Hon får lära sig att bli en kvinna. Att gå med huvudet nedböjt, undergivet, inte svänga med armarna, inte sitta bredbent. Att vara underdånig.

 Att kvinnor klätt ut sig till män är något som sker eller har skett i de flesta kulturer genom historien. Och det har inte så mycket att göra med queerteori eller att göra upp med en normgiven sexualitet, nej, det handlar om att nå lite mer frihet i ett system där kvinnors rättigheter är kringskurna.

  Kung James den förste av England fördömde på 1600-talet kvinnor som klädde sig till män: de skulle inte få fördelar de inte hade rätt till. Drygt 400 år senare förklarar Naders syster för författaren: ”Förstår du att det är varje afghansk kvinnas önskan att ha blivit född som en man, att vara fri?” Och systern ställer en retorisk fråga: ” Om du skulle kunna gå ut genom den dörren som en man eller stanna för alltid inomhus som en kvinna, vad skulle du välja?

 Nader lever som en man som vuxen. Men det är inte det vanliga. När puberteten närmar sig närmar sig också slutet för tiden som bacha posh. Vad händer när könet ska bytas tillbaks, när byxorna ska av och klänningen på? Att det inte är en smärtfri omvandling vittnar flera kvinnor om i Jenny Nordbergs bok. Och hon möter flera tjejer i puberteten som är rädda för och ser ned på den kvinnoroll de snart ska axla.

 Även om företeelsen bacha posh är vanlig – det finns ingen officiell statistik men enligt Nordberg finns det sannolikt en i varje släkt  - är det inget man pratar om. Det tar lång tid för författaren att vinna förtroende och möta de personer vars historia hon berättar.

 Genderexperter från väst som ingår i den av Nordberg dissade biståndsnomenklaturan har inte hört talas om bacha posh. Det finns inte, får hon höra. Kvinnoförtrycksexperter från olika biståndsorganisationer, med kläder och smycken i ”ethnic style,” har seminarier om trendiga begrepp som gender och empowerment på Kabuls samtliga lyxhotell – omgärdade av säkerhetsvakter. Men vad vet de om det verkliga liv som pågår? 

 ”Utlänningarna lever lika instängt som de kvinnor de har kommit hit för att rädda”, konstaterar Nordberg. Och det är också hennes ärende med den här boken. Att Afghanistan har blivit något det internationella samfundet åkt till för att rädda, plöja ned miljoner i, försöka göra om, och sedan lätt kan lämna.

 När författaren själv tar flyget från Kabula har Azita blivit av med jobbet som parlamentsledamot, tappat status. Hennes dotter Mehran, som levt som en pojke, ska bli flicka. Maken har tagit kommandot: nu ska familjen flytta till landsbygden och leva ett traditionellt liv där fruarna stannar inomhus.

  Vad kommer hända med Azita, med Mehran? Undrar Jenny Nordberg, men konstaterar att hon gör som alla andra. Lämnar.

The Underground Girls of Kabul. The Hidden Lives of Afghan Girls Disguised as Boys. Av Jenny Nordberg, Virago 2014.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".