Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

För lärare – så kan du använda spelet Marvinter med din klass!

Publicerat onsdag 15 november 2017 kl 07.01
Ett barn kollar på en surfplatta med Marvinter-spelet. Hustomten Jenny från spelet säger "Hej fröken troll!"
Foto: Torbjörn Svensson

I år finns ett spel till Barnradions julkalender! Spelet Marvinter ger en chans för dig som lärare att visa elever hur vi upplever berättelser med olika sinnen.

På denna sida har vi samlat tips och diskussionsfrågor om hur spelet kan användas med din klass.

Spelet är utvecklat på ett inkluderande sätt och kan spelas utan grafik eller utan ljud. Om klassen har tillgång till surfplattor så kan du som lärare använda spelet som ett sätt att prata om hur vi kan uppleva berättelser på olika sätt med olika sinnen. 

Förutsättningar

Surfplattor. Det bör finnas en klassuppsättning med surfplattor.

Utrymme på surfplattorna. Spelet finns som app för mobil och surfplatta. Det kan laddas hem där du hittar appar från och med 1 december 2017, klockan 06.00. Sök då på "Marvinter" så hittar du det! Spelet behöver ca 800 Mb lagringsutrymme på IOS och 500 Mb på Android.

Uppkoppling. Det behövs internetuppkoppling för att ladda ner spelet, och för att spela vidare efter första luckan. Tänk på att laddningstiden kan bli lång om alla laddar ner samtidigt. När spelet är installerat så går första luckan att spela utan internetuppkoppling.

Hörlurar. För att spela utan grafik måste hörlurar användas. Dessa ska sitta åt rätt håll (höger-vänster). Även de som spelar med både grafik och ljud kan gärna använda hörlurar för bästa upplevelse.

Innan lektionen

Förbered surfplattorna och dig själv. Prova att spelet går att installera på skolans utrustning. Installationen kan ta lite tid så den bör genomföras i förväg. Det är också bra om du själv har spelat igenom första luckan.

Nybörjarguide. Spelet har en nybörjarguide som förklarar hur interaktionen fungerar. Denna kommer bara allra första gången spelet startas. Om någon redan har provspelat går det att välja "Ny spelare" i huvudmenyn så körs nybörjarguiden igen.

Max fyra sparfiler. Det går att ha upp till fyra sparfiler. När dessa har använts är det enklast att installera om spelet i fall att fler elever vill spela från början.

Del 1 – Spela första luckan

Dela upp klassen i tre olika grupper som får spela första luckan i Marvinter på tre olika sätt:

  • Grupp 1 spelar utan att slå på ljudet.

  • Grupp 2 spelar med hörlurar utan att använda någon grafik. Eleverna kan uppmanas att blunda men det kan också vara bra att använda ögonbindel.

  • Grupp 3 spelar luckan med både ljud och grafik.

Del 2 – Gruppdiskussion

Efter att alla i en grupp spelat klart diskuterar eleverna inom gruppen kring följande frågor:

  • Vad handlar det här spelet om?

  • Vilka är Jenny, Lumina och Stenkross?

  • Vad kommer de att hitta på sen tror ni?

  • Hur skulle du ha gjort om du var Jenny?

Del 3 – Diskussion i helklass

Eleverna samlas sedan i helklass och reflektionerna sammanställs från de olika grupperna. Likheter och skillnader i upplevelsen kan diskuteras. Följande frågor kan vara en grund:

  • Hur kändes det att spela utan ljud? Utan grafik? Med både ljud och grafik?

  • Hur mycket av karaktärernas personlighet kommer från vad de säger, hur de säger det respektive hur de ser ut? Vilken roll spelar musiken?

  • Hur samstämmiga är berättelserna mellan de olika grupperna?

  • Kan vi jämföra spelupplevelsen fast den kommit med olika sinnen?

  • Hur tror du det är att spela spel med hörsel- eller synnedsättning? Vilka spel går att spela utan grafik eller utan ljud?

Del 4 – Fortsättning

Låt eleverna spela vidare och prova att uppleva spelet på ett nytt sätt. Det är kanske framförallt att spela utan grafik som kan vara en ny upplevelse.

Tips för inkludering

Om det i klassen finns elever med syn- eller hörselnedsättningar så har Synskadades riksförbund och Hörselskadades riksförbund informationsmaterial om hur det är att leva med syn- eller hörselnedsättning. Det kan vara intressant för hela klassen att ta del av.

Man kan också kontakta Specialpedagogiska skolmyndigheten för att diskutera om och hur eleven kan inkluderas på bästa sätt.

Till sist

Hoppas ni har nytta av förslagen på denna sida! Spelet är utvecklat vid Högskolan i Skövde i samarbete med Barnradion. Om ni har frågor eller synpunkter på spelet Marvinter, kontakta högskolan. Om ni har frågor kring julkalendern i radion, mejla julkalendern@sverigesradio.se.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".