Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Lokaljournalistiken har en viktig roll att fylla

Publicerat onsdag 31 januari kl 13.46
Frukostseminarium lokalt
80 min
Medverkande: Rouzbeh Djalaie, Anna Körnung, Anna Lindberg, Jonas Ohlsson och Michael Österlund Studio 4 Radiohuset Stockholm
Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Den 31 januari arrangerade Sveriges Radio ett frukostseminarium i Radiohuset i Stockholm kring lokaljournalistikens utmaningar och vägen framåt.

I en rapport från Institutet för Mediestudier framgår att det på många platser runt om i landet saknas ordentlig journalistisk bevakning. Var fjärde svensk kommun saknar regelbundet bemannad nyhetsredaktion på plats i kommunen och 45 procent av kommunerna anser att medierna har försämrat sin kommunala bevakning. Vidare konstateras att en allt större del av annonsintäkterna går till globala techbolag som Google och Facebook.

En panel bestående av Anna Lindberg, publisher på Östgöta Media, Anna Körnung, chefredaktör för Mitt-i-tidningarna, Jonas Ohlsson, forskare på Göteborgs universitet och tf. föreståndare vid Nordicom, Michael Österlund, biträdande programdirektör Sveriges Radio och Rouzbeh Djalaie, kanalproducent på Sveriges Radio diskuterade lokaljournalistikens förutsättningar. Moderator var Erik Blix.

Sveriges Radios vd Cilla Benkö inledde seminariet med att betona vikten av att public service och livskraftiga lokala medier kan samarbeta och agera sida vid sida. 

Panelen var enig om att de ekonomiska förutsättningarna för lokaljournalistiken har förändrats drastiskt de senaste åren, vilket inneburit en tuff period för många medieaktörer. Men samtidigt som de ekonomiska förutsättningarna förändrats uttrycktes en tydlig optimism inför framtiden.

Anna Körnung och Anna Lindberg var överens om att det finns efterfrågan på god lokal journalistik om man klarar av att relevant och hitta det som verkligen berör människor i deras vardag. Samma argument framfördes av Michael Österlund som även öppnade för ökade samarbeten mellan kommersiella medier och public service, samt lyfte möjligheterna att med ny och enklare sändningsteknik nå områden där bevakningen traditionellt sett varit sämre.  

Rouzbeh Djalaie lyfte frågan om hur media kan nå ut till alla lyssnare och läsare, oavsett socioekonomisk bakgrund. En viktig demokratisk fråga inte minst inför valet som äger rum i år. Jonas Ohlsson pekade på att techjättarna kommer att fortsätta ta allt större andel av annonsintäkterna. Ett råd han delade med sig av är att inte ge upp papperstidningarna för tidigt, då de åtminstone inom en överskådlig framtid kommer att fortsätta att vara viktiga inkomstkällor.

Läs gärna även Journalistens artikel från seminariet.

Summeringen noterad av Sveriges Radios Kommunikationsenhet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".