Den unga publiken seminarium
1 av 3
Den unga publiken seminarium Foto: Mattias Ahlm
Den unga publiken Cilla Benkö
2 av 3
Den unga publiken Cilla Benkö Foto: Mattias Ahlm
Den unga publiken panelen
3 av 3
Den unga publiken panelen Foto: Mattias Ahlm

Frukostseminarium ”Den unga publiken”

Frukostseminarium "Den unga publiken" 23 februari 2018
76 min

Den 23 februari arrangerade Sveriges Radio ett frukostseminarium om den unga publiken i radiohusets Studio 4. Den fullsatta salen fick höra en intressant diskussion under ledning av moderator Erik Blix.

Sveriges Radios vd Cilla Benkö inledde med att hälsa välkommen och berätta om de fyra frukostseminarier som arrangeras av Sveriges Radio under våren. Senast var det den lokala journalistiken, idag diskuterar vi den unga publiken och i två kommande seminarier ska digitalisering och ljudet diskuteras. Allt för att lyfta frågor som berör radio allmänt.

Staffan Rosell, vd på Bauer Media välkomnade en diskussion om radios förutsättningar och inledde diskussionen med att prata om konkurrensen. Det har aldrig varit så lätt som idag att nå den unga publiken för att det finns fler sätt att nå dem. Samtidigt poängterade Staffan Rosell att det aldrig varit lättare att få ännu mer konkurrens i och med att vem som helst idag kan starta ett eget flöde och konkurrera om publiken.

Cajsa Lindberg, kanalansvarig på P3 hakade på den diskussionen, ”Vi måste bli valda” förklarade hon och pekade på behovet av att ha ett innehåll som lockar och att Sveriges Radio har ett ansvar att ständigt innovera, experimentera, testa, nya format, nya kanaler till unga och digital nyhetsjournalistik. Lyckas vi kommer det att gagna alla sa Cajsa och poängterade vikten av att Sveriges Radio berättar vad vi gör och varför – ”att vi förklarar våra publiceringar”.

Tomas Nygren, forskare från Uppsala Universitet påpekade att det visserligen finns en bild av att unga inte nås av nyheter men det stämmer inte. Det är slående i undersökningar – det finns tillgängliga nyheter och unga får nyheterna men inte via sina flöden, de söker upp nyheterna själva. Utmaningen är att  hitta den trovärdiga, tillförlitliga informationen i det stora flödet. Det finns en risk att klyftan mellan de som nås och de som inte har tillgång ökar. Och när det händer något viktigt söker sig till de unga till etablerade medierna. Störst är kvällstidningarna, mest trovärdiga anses Sveriges Radio, Sveriges Television och Dagens Nyheter vara.

Martina Pierrou från P3 Nyheter höll med och påpekade att ”Ibland hör man lite väl dystopiska tongångar om att unga inte är intresserade av samhällsfrågor. De är de visst. Dagens unga är oerhört intresserade av sin omvärld – de klarar att ta in både Kim Kardashian och terrordåd”.

Men det handlar om att hela tiden våga vara föränderlig. Det är en föränderlig publik, att man hela tiden få testa sig fram. P3 nyheter har lyckats med det, Sveriges största nyhetskonto på Instagram. Där unga både hörs och berörs. Vid större nyhetshändelser är samspelet mellan olika plattformar viktig, berättade Martina och exemplifierade med P3 Nyheters arbete i samband med terrordådet på Drottninggatan i april 2017. ”Vi sände live, vi distribuerade nyheter kontinuerligt via alla sociala kanaler, där vi också kunde ha en dialog med publiken och kunde svara på ungas frågor. Vi såg också att många hittade in till våra livesändningar från sociala medier”.

Jack Werner från Viralgranskaren påpekade vikten av att ta reda på hur yngre konsumerar nyheter, ”var i deras flöden ska vi komma in och var kan vi bidra genom att informera”. Jack Werner påpekade också att det är viktigt att ”att anpassa sig efter målgruppen, inte efter SIN BILD av målgruppen.  Utgå ifrån fakta, ta reda på var de är, vad de lyssnar på läser, tittar på. Och var de vill göra det”.

Farshad Shadloo, från Google berättade att just frågan hur man når de unga har väl alltid ställts, det är en bild Google också känner igen. Farshad påpekade att begreppet mediehus håller på att förändras och att vi ser en tendens att unga snarare följer trovärdiga personer, ”att lyckas personifiera sina nyheter är ett sätt att nå unga”.

Deltagare seminariet:
Cilla Benkö, vd Sveriges Radio
Staffan Rosell, vd Bauer Media
Farshad Shadloo, chef kommunikation och PA, Google
Thomas Nygren, forskare bla inom digitala nyhetsflöden, Uppsala universitet
Jack Werner, expert inom sociala medier
Martina Pierrou, reporter P3
Cajsa Lindberg, kanalansvarig P3, Sveriges Radio
Moderator: Erik Blix

Nästa frukostseminarium arrangeras den 13 mars: ”Den digitala konkurrensen” håll utkik för ytterligare information.

Summering av seminariet noterat av Sveriges Radios kommunikationsenhet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".