Frukostseminarium 13 mars 2018 panel
1 av 3
Frukostseminarium 13 mars 2018 panel (fr v): Erik Blix, moderator, Michael Österlund, bitr. programdirektör Sveriges Radio, Erika Lascelles, nyhetschef KIT, John Severinson, chef Strategiska Partnerskap Norden Facebook, Brit Stakston, mediestrateg och vd Blankspot och Simon Gooch, innovationsdirektör Sveriges Radio Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
Frukostseminarium 13 mars 2018 debatt
2 av 3
Erica Lascelles, nyhetschef på KIT ställer fråga Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
Frukostseminarium 13 mars 2018 inledning
3 av 3
Cilla Benkö, Sveriges Radios vd inleder frukostseminarium 13 mars 2018 Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Frukostseminarium : "Den digitala konkurrensen"

Frukostseminarium "Den digitala konkurrensen" 13 mars 2018
74 min

Konkurrensen på medieområdet har aldrig varit större. Den digitala transformationen ställer nya krav på både berättande och tillgänglighet. Parallellt får globala jättar som Facebook och Google en alltmer dominerande ställning på den marknad där man konkurrerar med svenska medier. Konsekvenserna av den utvecklingen diskuterades vid ett fullsatt seminarium på Sveriges Radio.

KIT är en digital publikation och nyhetschef Erica Lascelles var kritisk till visst innehåll från Sveriges Radio i sociala medier. Hon inledde med att fråga vilka avgränsningar är det som gäller för vad Sveriges Radio publicerar i sociala medier?

– Vår huvuduppgift i sociala medier är att skapa dialog med vår publik, att möta dem där de befinner sig, sa Michael Österlund. Innehållet i sociala medier ska stödja radiosändningarna. Syftet är inte marknadsföring av programmen, men det är klart att vi vill att fler hittar till våra program i radion.

Facebooks John Severinson blev ifrågasatt av Brit Stakston från Blankspot, som hävdade att medier har gjort sig alltför beroende av Facebook som plattform för sina publiceringar och därmed inte kan ha en kritisk hållning till företaget.

– Övergripande är det stora problemet att mediebranschen har varit så reaktiv i för hållande till Facebook. Det är ett problem att Public service är beroende av ett kommersiellt företag för att interagera med sin publik. Plattformen är utformad så att diskussionerna växer kring infekterade och kontroversiella ämnen. Media har bidragit till att lyfta Facebooks lönsamhet, kommenterade Brit Stakston.

– Starka rörelser, som tex Metoo, börjar ofta i sociala medier. Om man har ett fiendeperspektiv på relationen mellan Facebook och media missar man den viktiga ömsesidiga nyttan, där media också kan hitta material i våra kanaler, replikerade John Severinson.

Brit Stakston efterlyste också ett mer kritiskt förhållningssätt till material i sociala medier, det är inte bra medier för lätt använder sådant som skrivs i sociala medier för att skapa journalistik. ”Vilka intressen finns bakom olika flöden och vem skriver, det är inte nödvändigtvis en intresserad allmänhet” varnade Brit Stakston.

– Är Facebook en publicist?, frågade moderator Erik Blix.

– Nej, vi är en plattform för kommunikation mellan nära och kära och vi vill återställa balansen ditåt genom våra nya algoritmer som premierar dialogen. Vi är ett community med regler och vi modererar, men det gör oss inte till publicister. Huvudskälet till ändringen av algoritmerna är inte att gå längre ifrån det redaktionella innehållet men en konsekvens kan bli att räckvidden för medias inlägg påverkas. Men vi vill ha kvar journalistiskt kvalitetsinnehåll på Facebook. Och för att kunna specificera vad som är kvalitet behöver vi samarbeta med medieföretagen, sa John Severinson.

– För vår del är det inte enbart så att förändringen av algoritmerna är negativa, vi tror att det kommer att gynna kvaliteten. Det är inget att hymla med att räckvidden påverkas men vi är väldigt trygga med vårt syfte med närvaron i sociala medier. Vi är inte speciellt beroende av räckvidd och klick, det är inte vår affärsmodell, sa Erica Lascelles.

Erica poängterade också att kvalitetsmedier måste finnas på digitala platformar och att KIT märker att detta efterfrågas, bland annat vill användare ha faktakollar.

Simon Gooch fick en fråga från publiken kring hur Sveriges Radios strategi för digitala medier ser ut.

– Vi jobbar med att rikta om våra digitala publiceringar för att ännu mer sätta ljudet i centrum, att ljudet ska vara självständigt och kunna spelas upp rakt av i till exempel smarta hemmaljudanläggningar. Det mest intressanta just nu för vår del är just utvecklingen inom de smarta högtalarna. Samhället går allt längre ifrån att läsa och titta och allt mer mot ljudet, vikten av att kunna lyssna, sa Simon Gooch.

Deltagare seminariet:
Cilla Benkö, vd Sveriges Radio
Erica Lascelles, nyhetschef KIT
John Severinson, Facebooks chef för strategiska partnerskap i Norden
Brit Stakston, mediestrateg och VD Blankspot
Michael Österlund biträdande programdirektör, Sveriges Radio
Simon Gooch, innovationsdirektör, Sveriges Radio
Moderator: Erik Blix

Nästa frukostseminarium arrangeras den 18 april: ”En ljudande framtid” håll utkik för ytterligare information.

Referatet noterat av Sveriges Radios Kommunikationsenhet. Via hashtag #srfrukost finns fler kommentarer från seminariet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".