Simon Gooch, innovationsdirektör. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
Simon Gooch, innovationsdirektör. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Med ljudet i fokus

Sveriges Radios innovationsdirektör Simon Gooch skriver om arbetet att sätta "ljudet i fokus"

Under hösten har vi på Sveriges Radio slagit in på en väg där vi vill sätta ”ljudet i fokus”. Det kan ju låta paradoxalt att vi som Sveriges största radiobolag vill fokusera mer på ljud, ”har ni inte alltid gjort det” vore en legitim fråga. Jovisst, men på vår sajt, sverigesradio.se, är en hel del av vårt nyhetsmaterial idag faktiskt material där ljudet visserligen är representerat, men där det krävs mycket text och bild för att göra inslagen begripliga.

Däremot har vår app, Sveriges Radio Play alltid haft ett tydligare ljudfokus och Sveriges Radio var en tidig aktör på on demand, alltså lyssning man själv efterfrågar, eller efterhandslyssnar på. Vi publicerade den första Ekot on demand redan 1996 och våra första poddar blev tillgängliga 2005 i samband med Apples lansering av podcastfunktionen i iTunes. För 7-8 år sedan gjorde vi alla våra program tillgängliga för efterhandslyssning via webben eller via poddar. Sedan ett par år tillbaka har vi också vänt på perspektiven, vi har gjort poddar först, och de har sedan sänts i FM.

Det är också on demand-lyssningen som ökar idag även om det fortfarande är det som vi kallar för linjärt lyssnande, alltså den tablålagda som sänds i FM eller digitala kanaler, till exempel direkt i din telefon, som når den största publiken. Totalt sett har vi idag, våren 2018, närmare 7 miljoner lyssnare i veckan och FM lyssningen är i huvudsak stabil. 

Denna splittring är inte helt enkel varken för publiken eller oss, och är något vi ska ändra på. I detta ligger också en enorm möjlighet. Ljudet genomgår något av en guldålder just nu. Vi konsumerar mer ljud än någonsin tidigare oavsett om du tittar på Sverige eller globalt. Du kan lyssna på favoritprogrammet eller favoritpodden medan du diskar, joggar, kör bil eller sitter på en buss. Att ta till sig ljud är lätt och i det ligger vår styrka – vi är tillgängliga.

Självständigt ljud – vad är det?

Men i denna möjlighet ligger också en utmaning. På Sveriges Radio har vi ett enormt utbud och utmaningen ligger för oss i att se till att du som lyssnare hittar till det material du vill. Dessutom ska du när hittat det du vill lyssna på också snabbt få veta vad det handlar om. I ett större sammanhang, till exempel en nyhetssändning får du en introduktion av programledaren, men om du lyssnar på ett enskilt ljudklipp finns inte programledaren där. 

Just nu håller vi på att förändra så att varje enskilt ljudklipp står för sig själv och inte är beroende av ett större sammanhang för att kunna förstås. Vi kallar det för självständigt ljud, vilket är små bitar ljud som kan kopplas ihop på olika sätt på olika enheter och på olika plattformar. Vi producerar cirka 450 olika inslag och element om dagen om man bara tar alla olika sorters nyheter: Ekot, lokala nyheter från P4, kultur, sport, P3, vetenskap, samiska, finska, arabiska, på lätt svenska, klartext, ja... det är svårt att navigera, hitta, välja.

Hittills har våra publiceringar av nyhetsartiklar digitalt innehållit en hel del text där ljudet har bäddats in i artikelformatet på vår sajt. Det vi nu strävar efter, är att ersätta artikellogiken där texten varit det centrala, med en mycket tydligare logik som sätter ljudet i fokus.

Ett sätt att göra det, är att skapa nyhetsspellistor som ger dig som användare ett enkelt och smart sätt att bli uppdaterad genom att lyssna on demand. Jämfört med ”vanlig radio” uppdateras spellistan kontinuerligt och en målsättning är att du som användare ska ha möjlighet att enkelt kunna påverka ditt eget flöde genom personalisering.

Vi fokuserar just nu i första hand på våra egna plattformar och speciellt på användarna av vår app, Sveriges Radio Play, där vi i ett projekt har målsättningen att få ännu fler att lyssna på våra nyheter on demand. Du märker det till exempel om du går in på vår app på morgonen, där ligger nu korta klipp med nyheter.

Med hjälp av Sveriges Radios olika nyhetsredaktioner är vårt mål att du alltid får de viktigaste nyheterna för dig först, oavsett om det gäller nationella nyheter, lokala nyheter, vetenskap eller kultur för att nämna några exempel. Precis som i all on demand-lyssning ska man när som helst kunna hoppa till nästa inslag, fördjupa sig kring något man tycker är viktigt eller följa en viss händelse. I stora drag är det så visionen om den nya digitala nyhetstjänsten från Sveriges Radio ser ut.

Vi testar oss fram

Under våren utforskar vi var denna nivå ligger. Hur mycket text krävs för att uppmuntra till att lyssna. Vilka typer av bilder krävs? Och är det positivt ur ett användarperspektiv att erbjuda utfällningsbara ”läs mer”-flikar eller irriterar det bara lyssnarna.

Det här innebär att du som lyssnare kommer att möta lite olika sätt hur vi presenterar våra radioinslag under vår och höst - men vi gör det här för att vi vill värna om det vi gör bäst – ljudet. Vi strävar efter att göra alla våra nyheter, reportage och program ”självständiga”, dvs. att de kan stå för sig själva och vara begripliga utan en massa text.

Följ gärna Utvecklingsbloggen om du vill följa arbetet och för att få detaljerad information från våra utvecklare.

Simon Gooch Innovationsdirektör

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".