Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Cilla Benkö, vd Sveriges Radio. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
Cilla Benkö, vd Sveriges Radio. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Vi vill stärka den enskilde lyssnarens rätt till prövning

I dag kan du som anser att vi i vårt utbud kränkt dig som privatperson anmäla ett inslag från Sveriges Radio till Granskningsnämnden för att där få din sak prövad. Nämnden får dock just nu enbart ta ställning till det vi har sänt i vanlig marksänd radio. Det vill vi ändra på.

Vårt sändningstillstånd omfattar inget annat och därmed har du inte möjlighet att få din sak prövad av Granskningsnämnden om det gäller vårt utbud på webben och i våra poddar där innehållet inte också sänds i FM.

Det här vill vi ändra på. I dag är det helt naturligt att det vi producerar och publicerar finns digitalt och socialt. Så ser mediemarknaden ut. För oss på Sveriges Radio är det självklart att vi följer samma etiska regler när det gäller det vi publicerar digitalt och i sociala medier, även om det innehållet formellt inte omfattas av sändningstillståndet.

Därför har vi att, tillsammans med de övriga intressenterna i branschorganisationen Utgivarna, Publicistklubben och Journalistförbundet tagit initiativ till att bilda ett nytt självreglerande medieetiskt system. 

Vi vill inrätta en Allmänhetens Mediombudsman (MO) och Mediernas etiska nämnd (MEN) som ska utgöra grunden i det här nya medieetiska systemet. MO och MEN ska utifrån gemensamma regler granska om någon drabbats av oförsvarlig publicitetsskada. Det nya systemet omfattar publiceringar på alla plattformar och blir enklare för allmänheten. Samma regler kommer nämligen att gälla för alla. Genom att skapa ett gemensamt självregleringsorgan följer vi den svenska yttrandefrihetstraditionen, där de seriösa medierna själva tar ansvar för etiken.

Den självkritiska granskningen är också den mest tydliga skillnaden mellan seriösa publicister och de öppna plattformar som varken erbjuder transparens eller har utgivare som månar om grundläggande journalistiska principer. Vårt mål är att professionella medier ska särskilja sig och att du som privatperson ska garanteras rätten att få prövat om du utsatts för kränkande publiceringar, oavsett form. Det är rätt att vi i mediebranschen själva tar det viktiga ansvaret eftersom det är vi som publicerar. Vi eftersträvar omsorg om den enskildes privatliv.

Syftet är också att stärka det mer än hundraåriga systemet med Allmänhetens Pressombudsman (PO) och Pressens Opinionsnämnd (PON), som fungerat väl när det gäller tryckta medier, och att låta prövningen omfatta alla medieslag. Genom ett unikt samarbete mellan public service, kommersiella mediebolag och publicistiska organisationer vill vi inom de ansvarstagande medierna stärka den enskildas möjligheter att få frågan om de utsatts för en publicitetsskada prövad.

Det är självklart bra för dig som enskild medborgare men också för oss som företag.

Det handlar om vår trovärdighet. För oss är det därför viktigt att allt vi publicerar som rör den enskilde faktiskt kan prövas, vilket återigen alltså inte går i dag.

Myndigheten för Radio och TV kommer fortfarande att granska att public service-bolagen lever upp till kraven på bland annat saklighet och opartiskhet. Det är viktigt att slå fast. Men vi vill se en justering av Granskningsnämndens uppdrag som möjliggör att MO och MEN övertar den etiska granskningen av frågor som rör enskilds privatliv också för inslag och program som sänts i radio- och tv-kanaler.

Läs också vår gemensamma debattartikel som publicerats i flera tidningar idag här

Cilla Benkö, vd Sveriges Radio

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".