Cilla Benkö Daniel Harding
Cilla Benkö och Daniel Harding Foto: Arne Hyckenberg/Sveriges Radio

”Daniel Hardings engagemang bekräftar att Sveriges Radio är en stark kulturskapare”

Sveriges Radio har förlängt kontraktet med Sveriges Radios Symfoniorkesters chefsdirigent Daniel Harding och dessutom utnämnt honom till konstnärlig ledare för orkestern. Vd Cilla Benkö skriver om Sveriges Radios viktiga uppdrag som kulturskapare.

Sveriges Radio har förlängt kontraktet med Radiosymfonikernas chefsdirigent Daniel Harding och dessutom utnämnt honom till konstnärlig ledare för orkestern. Det är jag väldigt glad för, både som vd och rent personligen.

Att en så internationellt eftertraktad dirigent, som löpande bjuds in till att arbeta med de mest välkända orkestrarna i världen, vill vara här, vill satsa på orkestern och Berwaldhallen i ytterligare fem år är ingen självklarhet. 
En viktig fråga är varför han vill det.

Sveriges Radio har en stor och viktig uppgift i att se till att hela Sverige kan ta del av kultur, oavsett var i landet du befinner dig och oavsett vilka förutsättningar du har för att kunna ta dig till en konsertlokal, teater eller annan kulturscen.
Det är i grunden en demokratisk fråga.

Orkestern, som under förra året gav hela 102 konserter, har funnits i nuvarande form sedan 1965 då dåvarande Radioorkestern och Radiotjänsts tv-orkester slogs samman. Under åren har ensemblen kunnat växa och utvecklas under musikaliska ledare som Sergiu Celibidache, Herbert Blomstedt and Esa-Pekka Salonen.

Daniel Harding säger själv att han och Radiosymfonikerna har ett speciellt band till varandra, att ”det är extremt ovanligt att hitta en orkester som har en sådan musikalisk höjd och samtidigt en vilja att växa och utvecklas”. Det gör mig oerhört stolt. Och det är något som faktiskt hela svenska folket kan vara stolta över. Daniel Harding bekräftar med sitt engagemang att Sveriges Radio faktiskt är en verkligt stark kulturskapare.

Daniel Harding får nu ett större uppdrag med ett utökat ansvar för den konstnärliga riktningen, dessutom har han kloka tankar om hur det går att koppla ihop musiken med samhällsutvecklingen genom att föra in nya ämnen, perspektiv och röster.
Det är jätteviktigt.

Public service-utredningen, som presenterades i juni och som nu är ute på remiss, slår fast att ”verksamheten i Berwaldhallen har stor betydelse för Sveriges Radios uppfyllande av kulturuppdraget när det gäller att vara en del av det skapande kulturlivet och sprida levande musik över hela landet via Sveriges Radios kanaler”.

Vårt kulturuppdrag är stort och brett. Vid sidan av Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören och Berwaldhallen, som har ett särskilt uppdrag att värna den klassiska och nutida konstmusiken, erbjuder Sveriges Radio dessutom bland mycket annat ett rikt utbud genom Sveriges Radio Drama och ett brett musikutbud som faktiskt står för hälften av det totala innehållet. Utöver det har vi en viktig uppgift att lyfta upp och bygga nya talanger, såväl musiker och komiker som artister och underhållare av andra slag. Ett uppdrag som inte minst P3 förvaltar väl.

Daniel Harding har verkat som chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester sedan 2007. Vid sidan om sitt starka engagemang hos Sveriges Radio är han också återkommande verksam vid stora institutioner över hela världen.  Det innebär att han både tar med impulser från Sverige ut i världen samtidigt som han tar med intryck tillbaka och med sitt kontaktnät får stora internationella stjärnor att komma hit. Orkestern har under Daniel Hardings ledning rönt uppmärksamhet internationellt och placerat sig i ett absolut toppskikt. Det kommer alla som lyssnar till Sveriges Radio och besöker Berwaldhallen och orkesterns turnéer till gagn. Det innebär också att Sveriges Radio via kören och orkestern i Berwaldhallen och kanalen P2 stärker sin roll som landets största och viktigaste nationella kulturskapare. Få andra konserter når tillnärmelsevis en så stor publik varje vecka, från allra längst upp i norr till den sydligaste spetsen av Sverige.

Men kvalitet kommer inte av sig själv, bakom ligger både hårt arbete av professionella musiker och inte minst finansieringen. Ändrade skatteregler har inneburit att ett tidigare schablonavdrag slopats och arbetsgivaravgifter för musiker och korister i ett slag ökat med fem miljoner konor per år. Utan en tillräcklig kostnadstäckning för Radiosymfonikerna och Radiokören blir det ofrånkomligt med rationaliseringar som drabbar journalistiken eftersom rationalisering och effektivisering av en symfoniorkester av förklarliga skäl inte låter sig göras. Samtidigt står det tydligt i public service-utredningen att musikverksamheten inte får urholka journalistiken inom Sveriges Radio.

Bägge uppdragen, det konstnärliga kulturuppdraget och det tunga nyhets- och samhällsuppdraget, är lika viktiga och avgörande för det svenska samhället. Att få uppbackning av en stor och oberoende medieinstitution är en av anledningarna till att Daniel Harding vill vara kvar och satsa ännu mer på att tillgängliggöra angelägen kultur. Med honom fortsätter Sveriges Radio att spela en viktig roll för det svenska kulturlivet som Sveriges största kulturscen, tillgänglig för alla.

 

Mer om Daniel Hardings utnämnande och intervjuer med bland andra Daniel Harding, Berwaldhallens chef Helena Wessman och Cilla Benkö här

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista