#srturne

Vi vill lyssna på lyssnarna

I dag den 6 mars inledde Sveriges Radio en omfattande turné där två husbilar, som startar samtidigt från norr och söder, ska stanna på över 100 platser i landet innan de slutligen möts den 17 april i Skövde. VD Cilla Benkö skriver efter turnéstarten i Malmö.

Samtidigt som Sveriges Radios programdirektör Björn Löfdahl träffade lyssnare vid Björklidens fjällanläggning tillsammans med P4 Norrbotten var jag på plats i morse vid Triangeln i Malmö. Med mig hade jag bland annat Sveriges Radio-representanter från P4 Malmöhus, P3, Sisuradio, Radio Sweden, trafikredaktionen och Ekot.

Det var verkligen jättekul att få möta publiken i Malmö. Folk stannade glatt och svarade på våra frågor, trots att det var tidigt på morgonen och kallt ute. Vad jag hörde denna första turnédag är att många lyssnar på oss och känner igen sin vardag i våra program. Många lyssnare berättade också att de väljer oss för musikens skull och för att bli underhållna, men att de inte gillar när det blir för flamsigt och tramsigt.

Varför genomför Sveriges Radio då en sådan här turné? Jo, svaret är enkelt. Vi vill lyssna på våra lyssnare. Vi vill veta mer om vad vår publik tycker om vårt innehåll i dag, vad de har för förhoppningar på Sveriges Radio i framtiden och varför de som inte lyssnar på Sveriges Radio inte gör det.

På Sveriges Radio förbereder vi oss nu inför nästa sändningstillstånd som träder i kraft den 1 januari 2020 och då är det naturligt att vi tar med oss publikens synpunkter på det utbud som vi erbjuder dem. Vi får ju dessutom vår finansiering från det svenska folket.

En fråga jag och andra på Sveriges Radio har fått allt oftare nyligen, sedan vår verksamhet blev finansierad med en public service-avgift via skattsedeln vid nyår, handlar om vad public service kostar. För en del innebär den nya finansieringen en lägre kostnad jämfört med tidigare, för andra en högre. Men viktigt att påpeka är att för oss på Sveriges Radio är den totala summan vi har att röra oss med oförändrad. Vi har inte fått mer pengar utan har samma medel som vi hade haft om licensen varit kvar.  Det förekommer uppgifter att public service fått mer pengar efter nyår än före, men så är det alltså inte.

Det kan också vara bra att veta att publiken får väldigt mycket Sveriges Radio-innehåll för pengarna. Allt det innehåll som vi erbjuder via P1, P2, P3, P4, de lokala kanalerna och SR Play på svenska och på de fem minoritetsspråken samt allt det innehåll som vi har digitalt, exempelvis poddar, och hela Berwaldhallen med kör och orkester kostar varje skattebetalande person 1 krona och 30 öre per dag.  Det är den andel av public service-avgiften som vi på Sveriges Radio får för att sända 180 000 timmar radio om året.

Det handlar bland annat om nyhetssändningar på många sätt och många språk, fördjupande och granskande samhällsprogram, livsstilsprogram, bevakande och recenserande kulturprogram, sportsändningar, underhållning och populär-, konst-, jazz och folkmusik samt ren samhällsservice som exempelvis trafikinformation, väder- och sjörapporter och Viktigt Meddelande till Allmänheten (VMA).

Vi på Sveriges Radio har ljudet och lyssnarna i fokus. Vårt mål är att alla ska känna ett personligt värde och få ut något av vårt innehåll. Kunskap och avkoppling i vardagen. Oavsett hur den ser ut.
I sändningstillståndet står att Sveriges Radio ska erbjuda ”ett mångsidigt programutbud som omfattar allt från det breda anslaget till mer särpräglade programtyper”.  

Det kan kanske verka som ett hopplöst svårt uppdrag att ha något för alla. Men för att bli valda i en framtid där konkurrensen är enorm, och där allt fler tycker allt mer olika, är det viktigt att vi har ett brett utbud som lockar, oavsett vem du är och oavsett vad du tycker.

Jag är glad och stolt över att 78 procent av svenska folket, och då handlar det om både de som lyssnar och de som valt att inte lyssna, tycker att Sveriges Radio gör stor samhällsnytta (enligt attitydundersökningen från Novus som görs årligen och som kom nu efter årsskiftet). Att vi snabbt förmedlar nyheter när de händer, och samtidigt erbjuder sammanhang, fördjupning och granskning av makten är avgörande i en väl fungerande demokrati, liksom att vi kan vara en oberoende arena där tusentals olika röster möts och åsikter bryts.

I dag finns Sveriges Radio på 50 platser runt om i landet. Det är fler än något annat medieföretag i Sverige. På alla dessa platser producerar vi originaljournalistik för den lokala publiken, men lika viktigt är att den omfattande bevakningen också bidrar till att ämnesval, röster och perspektiv som inte kommer från Stockholm hörs i våra nationella riksprogram. Det är viktigt om vi ska vara relevanta för hela Sverige.

Jag är oerhört nyfiken på att få veta mer om vad lyssnarna över hela landet tycker om vårt innehåll i dag. En vanlig dag lyssnar nära 60 procent eller nästan 5 miljoner i åldrarna över 9 år på Sveriges Radio. Det tolkar jag som att vi gör mycket som är rätt. Men med det sagt. Vi måste ständigt utvecklas och vi kan alltid bli bättre, så kom gärna och träffa oss och berätta mer på en plats som passar dig. 

Hela turnéplanen uppdateras löpande här

Cilla Benkö, vd Sveriges Radio

Den 5 mars intervjuades Cilla Benkö och programdirektör Björn Löfdahl i P4 Extra om turnén - lyssna på den intervjun här.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista