Stabilt förtroende för Sveriges Radio

Årets SOM-undersökning som presenterades i Göteborg idag visar på nästan oförändrat förtroende för svenska medier, inklusive Sveriges Radio som fortsatt ligger i förtroendetoppen enligt SOM, skriver vd Cilla Benkö i en kommentar till undersökningen.

Resultatet i årets SOM-undersökning är i det närmaste oförändrat för Sveriges Radio, andelen med stort eller mycket stort förtroende för innehållet i Sveriges Radio är 70 procent vilket är det näst högsta resultatet av alla medier i Sverige. Förtroendet för Sveriges Radio har legat i stort sett oförändrat under hela 2000-talet. Det är svårt att inte känna sig både stolt och ödmjuk inför det i en tid när kritiken mot etablerade medier allt oftare blivit en del av ett större politiskt samtal runtom i Europa.

Överlag är förtroendet för innehållet i de nyhetsmedier som är med i undersökningen på i stort sett samma nivåer som i fjol. Att journalistiken överlag ligger på samma nivåer även under ett år när det varit val i Sverige, då olikheter i åsikter legat högt på agendan och mediernas roll har varit att granska debatten, är väsentligt. Jag tolkar resultatet som att allmänheten tycker att vi skött vårt uppdrag på ett bra sätt. I en stor undersökning som Novus gjorde i slutet av förra året säger 78 procent av svenska folket att Sveriges Radio gör stor samhällsnytta, även det illustrerar det förtroende som en stor del av svenska folket har för vår verksamhet. Det jämna valet och den utdragna regeringsbildningen har ställt höga krav på speciellt våra nyhetsredaktioner och våra politiska reportrar runt om i landet, och de har gjort det bra. 

Inte heller i andra delar av SOM-undersökningen ser vi några stora förändringar jämfört med förra året. Bryter man ned statistiken ser man mindre rörelser som går åt olika håll och behöver följas över tid. Å ena sidan finns ett lägre förtroende för Sveriges Radio bland väljare som varken definierar sig som höger eller vänster liksom bland väljare som definierar sig som klart till höger på den politiska skalan. Å andra sidan kan vi se att förtroendet för Sveriges Radio bland exempelvis Moderata sympatisörer ökar och är uppe på hela 78 procent vilket är högre än förtroendet för Sveriges Radio bland Socialdemokratiska (75 procent) och Liberala sympatisörer (73 procent).

För att fortsätta behålla ett högt förtroende finns flera saker som kommer att spela roll. Vi ser vikten av att spegla hela landet och att låta alla röster höras något som bland annat ligger till grund för våra satsningar på den lokala journalistiken. Det lokala uppdraget är väsentligt och något vi tar på största allvar. Vi ser också att den utredning som ligger till grund för vårt kommande sändningstillstånd, som ska gälla från 1 januari 2020, föreslog ett utökat lokalt uppdrag för oss. Det är ett uppdrag vi gärna tar oss an förutsatt att vi får rätt ekonomiska förutsättningar kring det utökade uppdraget.

Vi sänder också allt mer live, att kunna rapportera direkt när en stor incident äger rum eller när det är ett stort nyhetsläge är en viktig del av vårt nyhetsuppdrag. Att kunna berätta direkt vad som händer. Vi har också möjlighet att följa upp när någonting händer. I en tid när det är allt svårare att avgöra vad som är sant eller falskt kan vi genom våra fördjupande aktualitetsprogram analysera vidare eller, som P3 Nyheter, göra en snabb nyhetsdokumentär som når en yngre publik. Denna allsidighet inom vårt nyhetsarbete bygger förtroendet.

Vi ser också att medievanorna förändras, något som SOM undersökningen också bekräftade, i det att många grupper blir allt mer digitala i sin mediekonsumtion. Att vi då satsar på att göra vår app, Sveriges Radio Play, allt bättre att använda både för de som letar snabba nyheter eller de som vill lyssna på bra dokumentärer eller nån av våra många framgångsrika poddar, som P3 Historia eller Det Politiska Spelet, är en nyckel för framtiden. Vi utvecklas ständigt och även detta bygger vårt långsiktiga förtroende hos vår publik. 

Just nu genomför vi också en landsomfattande turné då alla våra lokala kanaler, många av våra andra redaktioner och ännu fler medarbetare än vanligt är ute och träffar vår publik och diskuterar hur deras förväntningar på oss ser ut de kommande åren och hur vi kan bli ännu bättre. Den 17 april går turnén i mål i Skövde, då har vi under sex veckor besökt över 100 platser över hela Sverige och mött tusentals svenskar och skaffat oss kunskap om vad de vill. Vi kommer ha flera tusen enkätsvar, intryck och rapporter från medarbetare att sammanställa efter resan. Det kommer vara ett viktigt verktyg för oss att lära ifrån, jag lovar att återkomma med resultaten efter att turnén är avslutad. 

Cilla Benkö

Länk till information om Sveriges Radios publikturné 

Läs mer om SOM och ta del av hela undersökningen via SOM:s hemsida

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista