Sveriges Radio slår poddrekord – 2,7 miljoner lyssnade på våra poddar förra veckan

I Sverige lyssnar vi mer på poddar än i de flesta länder i världen. På Sveriges Radio ser vi också effekterna av det, aldrig tidigare har fler personer lyssnat på våra poddar. Det skriver Cajsa Lindberg, chef för kanalansvariga och beställare.

Efter första veckan med Sommar i P1 kan vi konstatera att vi aldrig tidigare sett så fina poddsiffror för Sveriges Radio. Över 2,7 miljoner har den senaste veckan lyssnat på poddar från oss.  Och när det gäller just Sommar i P1 verkar vi gå mot nya rekordsiffror även den här sommarstarten (det kommer mera om detta senare i veckan).

Vi är otroligt stolta över våra program vare sig de sänds i FM-radio eller i poddformat, men det är spännande att titta extra på utvecklingen på poddmarknaden just nu. Poddlyssnandet går starkt framåt i Sverige och vi är ett av de länder i världen där man lyssnar allra mest. Över 30 procent av svenska befolkningen lyssnar på poddar varje vecka och i den unga målgruppen är det ännu fler. Därför är det viktigt att vi som jobbar med ljudet i fokus erbjuder vårt material även till den poddande publiken - på deras villkor.

På poddmarknaden finns också en konkurrenssituation som är ny och som förstås också gör att vår roll i medielandskapet har förändrats. Påverkar det oss? Självklart - och det är inget konstigt. Men vi har varit och fortsätter att vara en marknadsledare även inom det digitala området. Vi fortsätter att vara nyskapare av poddar och agera lokomotiv i det svenska poddtåget.

De ledande titlarna bland Sveriges poddar är sedan många år både Sommar i P1 och P3 Dokumentär. Branschens gemensamma poddlista, Poddindex*, toppas vecka efter vecka året runt av P3 Dokumentär med undantag för sommaren – då Sommar i P1 tar över förstaplatsen som Sveriges största podd.

Men ska man vara lokomotiv räcker det inte att ha några få toppar, det kan aldrig vara nog för oss. Vi måste ständigt vara nyskapande och ta fram nya format för att säkerställa att vi är relevanta även i framtiden. Att vi de senaste åren tagit fram helt nya poddar som P3 Historia, P3 Dystopia och P3 Musikdokumentär, och som alla tagit sig in på landets topp 20-lista, är ett kvitto på att vi aldrig står stilla.

Men även redan kända format kan återfödas i poddform. Inom genren radioteater har vi till exempel poddar som P3 Serie: Sviten och Ufopodden. De allra yngsta erbjuds poddlyssning via Bebispodden och Julkalendern och vi har spetskompetens i titlar som USApodden och P2:s ”Klassiska podden” för att bara nämna några.

Vi vet att publiken rör sig otroligt snabbt i en allt mer fragmentiserad medievärld, och många har de senaste åren etablerat nya lyssningsvanor. En del av dem som tidigare lyssnade i FM lyssnar nu bara på oss via poddar och det är viktigt för oss att veta hur många och vilka de är.

Därför kan vi sedan i våras nu också mäta vår totala publik. Förutom de som lyssnar på oss direktsänt  vet vi nu också hur många som enbart konsumerar oss i poddform. Även om det inte är branschens gemensamma statistik, så är det viktigt för oss att veta att både P1 och P3 får betydande tillskott i publik när vi räknar in dem som ”bara” konsumerar kanalernas erbjudande i poddform. P3 kan med den här mätmetoden addera hela 5 procentenheter i den unga målgruppen (20-34 år), dvs när man lägger till den publik som enbart lyssnar på kanalens poddar.

Och att Sveriges Radio totalt når ut till över 40 procent i den unga målgruppen dagligen med alla våra kanaler och poddar är viktigt för oss att veta när vi av branschen ständigt påminns om hur svårt det är att nå den unga publiken.

Ljudmarknaden har aldrig varit så stark som nu samtidigt som publiken allt snabbare förändrar sina lyssningsbeteenden. Då är det otroligt kul att se att vi ligger i den absoluta framkanten och att publiken uppskattar det vi gör – även i poddform!

Cajsa Lindberg
Chef för kanalansvariga och beställare

* Poddindex www.poddindex.se 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista